Vol slimme en duurzame oplossingen

Zaanstad is aan het verduurzamen. Dat vraagt om verstandige keuzes en draagvlak bij de inwoners en bedrijven. Duurzaamheid biedt kansen voor economische groei en een fijne en leefbare stad. Maar wel op een betaalbare manier voor gezinnen en ondernemers. Door dit op een slimme manier aan te pakken, kunnen we ons leven zoveel mogelijk blijven leiden zoals we zelf willen en blijft onze stad prettig om te wonen.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

• Wij streven naar een energieneutraal Zaanstad in 2050 of zoveel eerder als dit reëel haalbaar is. Door energie te besparen en meer duurzame energie op te wekken willen we dit bereiken. Daarbij stimuleren we milieubewust ondernemen, met een grote rol voor de lokale opwekking van duurzame energie.
  • Randvoorwaardelijk is eerst investeren in een goede energie infrastructuur zodat onze bedrijven kunnen blijven draaien. Dit is nu al een probleem zonder alle additionele ambities.
  • Zaanstad heeft door de combinatie van industrie en wonen naast elkaar een unieke kans om als eerste gemeente te experimenteren met waterstof. Dit wordt geïnitieerd vanuit het Noordzeekanaalgebied. Wij vinden dat wij daaraan moeten meewerken en maximaal faciliteren om dit tot een succes te maken. Voor de toekomst vindt de VVD dit belangrijker dan een paar windmolens.
  • Wij zijn voor slim dubbel gebruik van ruimte. Geen zonnepanelen op (landbouw)grond maar gebruik maken van de daken van overheidsgebouwen en scholen die er al zijn en combineren met bijvoorbeeld overkappingen van parkeergebieden.
  • Wij blijven samen met onze bedrijven lobbyen voor de aanpassing van beperkende regelgeving. Voorbeeld hiervan is de beperkende regelgeving t.a.v. beton. Er is een fantastisch Zaans bedrijf dat circulair beton kan leveren maar beperkt wordt door regels t.a.v. gebruik van nieuw beton.
  • We maken per wijk een plan voor de verduurzaming van woningen en bouwprojecten. Samen met bewoners en gebouweigenaren kijken we naar de beste oplossing. De totale woonlasten mogen hierbij niet stijgen zodat de transitie haal- en betaalbaar blijft.
  • Voordat een wijk overgaat op een andere energievoorziening dan gas, zorgen we ervoor dat inwoners een betaalbaar alternatief aangeboden krijgen. Denk bijvoorbeeld aan slimme energienetwerken, waarbij huishoudens overtollige duurzame energie onderling kunnen delen. Het gasnetwerk behouden we voor de toekomst, wanneer waterstof of groen gas toegankelijk is.
  • We stimuleren oplossingen om lokaal en regionaal energie op te slaan met recente of toekomstige technologie. Denk hierbij aan batterijen of waterstoftanks.
  • We begeleiden inwoners en bedrijven naar deelname aan programma’s voor isolatie, eigen energieopwekking, innovatie en duurzame bronnen (zoals zonne-energie, koude- en warmteopslag en gebruik van restwarmte).
  • Liever drie nieuwe scholen bouwen die 90% energieneutraal zijn dan twee die 100% halen. Dat is ook realistisch milieubeleid.
  • Industrie mbt duurzaamheid niet dwingen verder te gaan dan de best beschikbare technieken, tenzij dit een eigen keuze is.
  • We doen lokaal wat kan en regionaal wat moet. Als gemeente alleen halen we niet de doelstelling van het Rijk om in 2050 volledig circulair te zijn. Daarvoor moet je in MRA verband krachten bundelen bij circulair inkopen (openbare ruimte, facilitaire zaken, maatschappelijk vastgoed), voorkomen en beperken van afvalstromen en het stimuleren van duurzame woningbouw en gebiedsontwikkeling.
  • Binnen de regionale energiestrategie moet Zaanstad pleiten voor goede regionale afstemming waarbij buurgemeenten niet zonder elkaars toestemming initiatieven realiseren die impact hebben op de andere gemeente. Een slecht voorbeeld hiervan is windturbines op de rand van de gemeentegrens installeren. Geen nieuwe windturbines in het Zaanse landschap. Alleen bestaande windturbines mogen worden vervangen. Ze moeten op een afstand staan waarbij er geen overlast en/of schade voor inwoners is. Deze windturbines mogen woningbouwplannen niet beperken.
  • Duurzaamheid moet deel uitmaken van alle investeringsbeslissingen. Een apart duurzaamheidsfonds is daarom niet nodig.
  • De regel- en wetgeving vanuit hogere overheden gaan we niet ophogen met allerlei lokale ideeën.
  • We willen zo snel mogelijk duidelijk maken wat de eisen van de toekomstige zero-emissie zones zijn, wanneer deze ingaan en daarbij zorgen voor een adequate handhaving.
  • Klimaatadaptatie is noodzakelijk en is onderdeel bij alle beslissingen van de gemeente. (Standpunten klimaat & duurzaamheid - VVD)