Met liefdevolle zorg, dichtbij huis en omzien naar elkaar

Vroeg of laat krijgen we allemaal met zorg te maken, voor je familie, voor je partner of voor jezelf. Daarom willen we goede en liefdevolle zorg waarin onze inwoners centraal staan. Met hulp die zo dicht mogelijk bij huis wordt georganiseerd, zodat het weinig aanpassing vraagt aan ons dagelijks leven. Waardoor je in je eigen buurt goed oud kunt worden. Een buurt waar je de buren gemakkelijk kunt ontmoeten voor een gezellig praatje. Waar alle straten goed toegankelijk zijn en iedereen gemakkelijk naar de buurtwinkel kan gaan.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Ouderen

• We willen meer keuzevrijheid in de ouderenzorg zodat senioren die bijvoorbeeld gespaard hebben, kunnen kiezen voor een grotere kamer. Door keuzevrijheid kunnen verschillende woon(zorg)vormen ontstaan, waardoor senioren langer in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en mede daardoor partners langer bij elkaar kunnen blijven wonen.
  • We ondersteunen het programma Ouder worden in Zaanstad
  • Als bewezen is dat een aandoening chronisch is en recht geeft op zorg, dan vinden wij dat er geen onnodige controles meer hoeven te worden uitgevoerd. Jaarlijkse controles op bijvoorbeeld dementie zijn op de huidige manier een pijnlijke confrontatie voor de bewoner en de familie met de ziekte en leveren bovendien voor de betrokkenen en de gemeente onnodige extra administratieve handelingen op.
  • Op dit moment is er maar één hospice in de Zaanstreek (Krommenie), Wij zouden graag zien dat er minimaal nog één hospice bij komt.
  • Plannen om faciliteiten zoals buurtwinkels, brievenbussen en geldmaatjes te vestigen of te behouden faciliteren wij binnen onze mogelijkheden.

Mantelzorg

• We ontzorgen onze mantelzorgers. Zij moeten met hun vragen bij de gemeente snel terecht kunnen en niet belast worden met bureaucratische regels.
  • Wij vinden dat de gemeente extra aandacht moet hebben voor de zorg aan chronisch zieken die in hun (ouderlijk) huis willen en kunnen blijven wonen.
  • Zorg moet voor iedereen betaalbaar blijven. Daarom kijken we kritisch of de hulp die we geven passend is.
  • Wanneer zorg nodig is, dan moet het snel beschikbaar en van goede kwaliteit zijn. Daarom spreken we met zorgorganisaties af hoe lang dit mag duren. Als thuis wonen niet langer gaat, vinden we dat er binnen 3 weken opvang beschikbaar moet zijn. Thuiszorg wordt binnen 1 week geregeld.
  • We vragen inwoners om ondersteuning zoveel mogelijk zelf te regelen, zodat het past bij hun wensen. Dat is goed mogelijk met een integraal persoonsgebonden budget (i-pgb).
  • Welzijnsorganisaties onderhouden contact met mantelzorgers om overbelasting te voorkomen, met speciale aandacht voor jonge (onervaren) mantelzorgers. Daarbij zetten we vrijwilligers in en organiseren we logeermogelijkheden om lucht te brengen.

Gezondheid

• Het moet mogelijk zijn om laagdrempelig en in de eigen wijk hulp te krijgen. Huisartsenpraktijken en sociale wijkteams spelen hierin een belangrijke rol. Zo zorgen we voor basisondersteuning in het dagelijks leven.
  • Als volwassenen, kinderen of gezinnen zwaardere hulp nodig hebben, helpen wij hen daarmee op weg. Hiervoor kunnen mensen terecht bij praktijkondersteuners bij de huisartsen en sociale wijkteams. Zij verwijzen hen door naar de juiste ondersteuning.
  • Zaanstad doet relatief veel aan inkomensondersteuning. Hierdoor is minder financiële ruimte voor andere vormen van hulp en ondersteuning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verslavingszorg, prostitutiehulp en 075 aanpak. Dit gaan wij meer in balans brengen.
  • De GGD moet een actief en evenwichtig preventiebeleid blijven voeren inzake voorlichting over risico's van overgewicht, alcohol, drugs en seksueel ongezond gedrag
  • Wij zijn tegen een uitbreiding van het aantal coffeeshops in Zaanstad.
  • De administratieve druk in de wijk- en Jeugdteams moet tot een minimum beperkt worden zodat alle tijd aan de echte zorg kan worden besteed. Ook moeten we gebruikmaken van de kansen die digitalisering biedt.
  • Zorgdiensten worden door de gemeente scherp ingekocht, waarbij de prijs/kwaliteit verhouding leidend is. Zorgverleners die hun administratie niet op orde hebben en zich niet aan de regels houden, pakken wij aan. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn. De beloning die organisaties nu ontvangen voor het op tijd en correct insturen van hun administratie schaffen wij af en investeren wij in echte zorg.