Waar we veilig zijn en ons veilig voelen

Het is belangrijk dat we ons veilig voelen in onze eigen buurt en huis. Zonder veiligheid geen vrijheid. Wij willen dat iedereen in Zaanstad veilig kan wonen, verblijven, werken en ondernemen. Dat de gemeente niet alleen veilig is, maar een ieder zich ook veilig voelt. Maar veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Samen met inwoners en ondernemers zorgt de gemeente daarom voor een veilige leefomgeving. Door met elkaar op te trekken gaan we overlast tegen. We pakken criminaliteit keihard aan en zetten alles op alles om herhaling te voorkomen.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Veiligheid

• Veiligheid is een gezamenlijke inspanning en valt of staat bij de bereidheid van onze inwoners om verdachte of onveilige situaties te melden. Belangrijk is om terugkoppeling naar de burger te versterken en hiermee het gevoel te geven dat er iets met de melding is gedaan en motiveert om een volgende verdachte of een volgende onveilige situatie te melden
  • Steeds vaker zijn onze inwoners slachtoffer van (digitale) criminaliteit. Denk daarbij aan babbeltrucs zoals WhatsApp-fraude of fraudeurs aan de deur. Daarom investeren we in goede voorlichting voor inwoners, jong en oud, zodat inwoners weerbaarder worden, preventieve maatregelen kunnen nemen en wanneer het nodig is weten waar ze aangifte kunnen doen van (digitale) criminaliteit. Hierbij werken we nauw samen met andere overheden.
  • Goede beveiliging is de beste bescherming. Keurmerken zoals Keurmerk Veilig Wonen en Keurmerk Veilig Ondernemen helpen inwoners en ondernemers hoe ze hun huis of bedrijf goed kunnen beveiligen tegen inbraak. De gemeente en politie promoten deze keurmerken.
  • We willen uitbreiding van de mogelijkheden om in een vertrouwde omgeving, zoals thuis of op een neutrale plaats, aangifte te doen. Dat verhoogt de aangiftebereidheid van slachtoffers van bijvoorbeeld zedendelicten.
  • Een app is soms handig, maar nooit de enige mogelijkheid om een melding te maken of aangifte te doen. Aangifte doen kan op het bureau, via internet of telefoon en via de eigen wijkagent die in dat geval op afspraak langs komt.
  • Iedereen kan bijdragen aan de veiligheid in de buurt. De gemeente stimuleert de oprichting van buurtpreventieverenigingen en WhatsApp-groepen. Inwoners en wijkagenten werken daarbij samen.

Brandweer

• Het is belangrijk dat politie, brandweer en ambulances 24 uur per dag beschikbaar zijn. De hulpdiensten zijn op tijd als je ze nodig hebt. Daarbij maakt het niet uit vanuit welke gemeente de diensten komen. Ook overige hulpdiensten zijn goed bereikbaar en benaderbaar.
  • Onze brandweer is sterk afhankelijk van vrijwilligers; zij zijn onmisbaar bij het bestrijden van branden en bij andere hulpverlening. We willen hiervoor promotiecampagnes voeren.
  • De gemeente moet ervoor zorgen dat de brandweer op sterkte is en overleg met werkgevers voor de beschikbaarheid van deze brandweervrijwilligers moet een hoge prioriteit krijgen.
  • Door de regionalisering van de brandweer komt de aansturing op afstand van de gemeenten. Dit mag niet ten koste gaan van motivatie van vrijwilligers. Hier moet de gemeente in overleg treden met werkgevers.

Politie en BOA's

• De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) moeten zichtbaar op straat en in wijken zijn. Zij zijn bekend en hebben het vertrouwen van de mensen.
  • Wij willen extra BOA's inzetten om de zichtbaarheid te vergroten waardoor handhaving steviger wordt. Zij gaan verloedering, overlast en ergernis (zoals zwerfafval) tegen en bestrijden kleine criminaliteit. De kosten van handhaving worden zoveel mogelijk verhaald op diegenen die problemen veroorzaken.
  • BOA's dienen de mogelijkheid te krijgen om direct voor bepaalde overtredingen boetes op te leggen zodat zij geen tandeloze tijgers worden.
  • Jeugd-BOA's hebben bewezen dat zij van groot nut zijn. Daar willen wij er meer van hebben en deze moeten dus meer geworven worden.
  • Onze BOA's verdienen de juiste middelen om voor onze veiligheid te zorgen. Zo willen we dat ze gebruik kunnen maken van technologie zoals cameratoezicht en bodycams om hun veiligheid en die van onze inwoners en hulpdiensten in de stad te vergroten. Veiligheid gaat boven privacy.
  • Wij willen het beroep van BOA interessanter maken door hiermee meer BOA's aan te trekken of op te leiden. Hiervoor willen we extra budget vrijmaken.
  • Betere bescherming van publieke hulpverleners, gecertificeerde beveiligers en andere mensen die een publieke taak uitoefenen door ervoor te zorgen dat mensen die geweld tegen hen plegen of hen ernstig bedreigen altijd hard aangepakt worden.

Handhaving

• Daders van kindermishandeling krijgen tijdelijke huis- en straatverboden zodat kinderen zelf in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.
  • Kraken is bij wet verboden. Wij zijn tegen kraken en willen een zero tolerance-beleid. Het uitgangspunt van het Zaanse beleid (niet ontruimen uit bezorgdheid voor mogelijke leegstand) moet worden losgelaten. We willen dat Zaanstad de wettelijke normen hanteert bij gekraakte woningen. Ontruimen is een gewone maatregel die gehanteerd moet worden zodra er aangifte is gedaan.
  • Strenge handhaving op het illegaal onderverhuren van sociale huurwoningen is hard nodig. De woningen die hierdoor vrijkomen gaan naar mensen die op de wachtlijst staan.
  • Voor woningbouwcorporaties vervalt de verplichting om structurele overlastgevers nieuwe huisvesting aan te bieden. Bij structurele overlast is eerst een gedragsverandering nodig voordat zij weer op de wachtlijst voor een andere woning kunnen komen.
  • Daar waar hinder of overlast wordt ervaren kan de gemeente camera's plaatsen. Camera's met een kentekenlezer kunnen ook helpen bij het opsporen van criminaliteit zoals gestolen voertuigen of kentekenplaten en onverzekerde voertuigen.
  • We ondersteunen de samenwerking tussen politie en GGZ om overlast van personen met verward gedrag aan te pakken en te zorgen dat zij goed geholpen worden en niet in herhaling vallen.
  • De burgemeester heeft veel bevoegdheden die hij kan gebruiken om Zaanstad veiliger te maken. Wij willen dat hij deze ook daadwerkelijk gebruikt. Het toepassen van preventief fouilleren en cameratoezicht moet permanent worden. Het ingevoerde messenverbod wordt definitief gemaakt en het wapengebruik onder jongeren pakken we hard aan.
  • Wie schade veroorzaakt, kan verwachten dat de schade op hem of haar wordt verhaald.
  • We vinden het normaal dat je met je handen van andermans spullen afblijft. Geweld is helemaal uit den boze. Zeker tegen onze hulpverleners en anderen die zich voor de publieke zaak inzetten. Deze horen ongestoord hun werk te kunnen doen. Hufters die dit wel doen pakken we hard aan.
  • Overlast op het water door snel varende boten wordt als een steeds groter probleem gezien. Omdat handhaving lastig te realiseren is zal meer aandacht aan preventie moeten worden besteed.
  • Handhaven op elektrische voertuigen die niet laden op laadplaatsen. Wij willen dit tegengaan door deze voertuigen te verplichten om een blauwe kaart te gebruiken.
  • Overlastgevers worden permanent op de huid gezeten en gecontroleerd met een Very Irritating Police aanpak. Daarbij zetten we in op zogenaamde patseraanpak zoals bijvoorbeeld Rotterdam heeft ingevoerd, waarbij jonge criminelen worden gedwongen hun dure kleding, horloges en brommers in te leveren.
  • Voor haatpredikers is in Zaanstad geen plaats. De gemeente neemt een proactieve rol in het voorkomen dat imams kunnen haatzaaien en oproepen om onze waarden en vrijheden te negeren. Haatpredikers krijgen geen podium.
  • In onze stad moet iedereen zichzelf kunnen zijn. Daarom pakken we discriminatie en geweld tegen LHBTIQ+ keihard aan en zorgen we ervoor dat het doen van aangifte zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt.
  • De gemeente moet handhaven als er sprake is van buitenlandse of indirecte binnenlandse geldstromen naar politieke, maatschappelijke en religieuze organisaties waarmee onwenselijke invloed wordt gekocht. Daarom zullen deze geldstromen meer transparant gemaakt moeten worden.
  • Met name op de fiets neemt men nog een loopje met de regels, fietsen zonder licht, door rood fietsen, tegen de richting in fietsen, fietsen met een mobiel in de hand of zelfs opgevoerde elektrische fietsen vormen een steeds groter probleem dat sociaal steeds meer wordt geaccepteerd. Om Zaanstad een veilige fietsstad te houden zal hier actief tegen moeten worden opgetreden.
  • Wij willen een gebieds- en/of horecaverbod binnen het horecaconcentratiegebied in Zaanstad voor structurele overlastplegers en een zogenoemd weekendarrangement invoeren: overlastgevers die vrijdag- of zaterdagavond worden aangehouden, blijven tot maandag in de cel.

Bijstandsfraude

• De afgelopen jaren zijn te veel inwoners onterecht tot fraudeur bestempeld. Fraude is en blijft diefstal, maar het maken van een foutje maakt je nog niet direct een fraudeur. Dit willen we voortaan voorkomen. Het oordeel over fraude moet uiteindelijk tot stand komen door mensenwerk, niet door een computer. De menselijke maat moet leidend zijn.
  • Wij willen wel een structureel onderzoek naar fraude met bijstandsuitkeringen. Zo’n onderzoek kost per jaar veel geld, maar ervaringen met Aanpak woon- en andere fraude in flatgebouw Brandaris in Zaandam wijzen uit dat er zoveel fraude wordt gevonden dat de onderzoeken zichzelf terugverdienen.
  • Wij willen ook dat bijstandsfraude wordt aangepakt als er buitenlands vermogen is. Het is namelijk nog steeds zo dat mensen hier in Nederland bijstand ontvangen terwijl zij in het buitenland een huis of vermogen op de bank hebben staan. Deze mensen kunnen hier vrolijk mee doorgaan, aangezien de pakkans hiervan heel klein is. Hiervoor is samenwerking met het Rijk noodzakelijk.