Openbare ruimte, waar we de wijk groen en leefbaar houden

We wonen allemaal graag in een wijk waar we ons thuis en gelukkig voelen. Een wijk die groen, schoon, heel en veilig is. Waar buren met elkaar een bijdrage leveren aan het onderhoud van de straat, maar ook het schoonhouden van de eigen tuin en balkon hoort bij een fijn straatbeeld. De gemeente stimuleert dat de wijk en buurt schoon blijven.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

• De straten, trottoirs en paden moeten goed onderhouden zijn. We ergeren ons aan scheve stoeptegels, kuilen in de weg en kapotte putdeksels. Dat moet snel worden aangepakt.
  • We willen groene plekken met bomen en planten in de stad en haar wijken, hoe klein dan ook. Een stenen omgeving is al snel opgefleurd met vergroening, een struik of plantenbak. Zo zorgen we voor een omgeving die klimaatbestendiger en koeler is.
  • Waar niet gebouwd gaat worden wil de Zaanse VVD de natuurgebieden zoveel mogelijk hun karakter laten behouden. Recreatie zoals boerencampings in deze gebieden kan, mits de natuur geen grote schade hiervan ondervindt.
  • Onze natuur draagt bij aan ons welzijn en geluk. Daarom blijven we ons inspannen voor herstel en behoud van de natuur, realistisch natuurbeleid en de versterking van biodiversiteit in Nederland. Dat is ook van belang voor onze economie. We realiseren ons dat ruimte schaars is. Daarom blijven we kritisch kijken wat haalbaar en realistisch natuurbeleid is, met een juiste balans tussen wonen, ondernemen en recreatie.
  • Nu thuis of hybride werken de norm lijkt te gaan worden is het belang van een stabiele internetverbinding, ook in de buitengebieden van Zaanstad, essentieel. Het inzetten op een glasvezelnetwerk is een oplossing.
  • Voor al deze wensen is extra geld nodig. Dat willen we hier ook voor vrij maken