Waar vervoer van A naar B vlot gaat

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. We gaan naar werk, bij vrienden en familie op bezoek of wandelen een rondje in onze buurt om de hond uit te laten. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen. Het is belangrijk dat onze reistijd niet langer is dan nodig. Daarom werken we aan goede doorstroming van het verkeer, voor fiets, auto en openbaar vervoer. Door verschillende vormen van vervoer beter op elkaar aan te sluiten, komen we sneller aan op onze bestemming. En voorkomen we onnodige uitstoot door files. Het is bovenal belangrijk dat verkeerssituaties veilig zijn voor alle weggebruikers.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Fiets en voetganger

  • Of het nu met een ‘gewone’ fiets, een elektrische fiets of een ander nieuw vervoersmiddel is: onze inwoners moeten zich prettig en veilig door Zaanstad kunnen bewegen. Deze ontwikkelingen vragen om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Bij ov-knooppunten plaatsen we voldoende stallingen.
  • De gemeente stimuleert het fietsgebruik op grotere afstanden (15-25 km) door de ontbrekende verbindingen in het fietsnetwerk mede te realiseren en drukke fietspaden te verbreden.
  • Er moet goede en opvallende bewegwijzering naar fietsenstallingen komen.
  • Het plaatsen van fietspaaltjes moet worden beperkt tot daar waar het echt niet anders kan en ook daar mogen zij geen gevaar voor verkeersdeelnemers opleveren.
  • De veiligheid van fietsers vraagt om meer aandacht, zeker waar zij een rijbaan met sneller verkeer delen. Aandacht voor zichtbaarheid van de fietser is daarbij een belangrijk aandachtsgebied.
  • De toename in zwerffietsen en wrakken moet worden teruggedrongen, bijvoorbeeld door (verkeerd of te lang geparkeerde) fietsen sneller te verwijderen en/of op drukke plekken betaald fietsparkeren te overwegen.
  • Het “Dam tot Dam-snelfietspad” moet nu snel worden gerealiseerd.
  • Daar waar veel wandelaars zijn willen wij naast de fietspaden ook voetpaden. 
  • In overleg met de vervoersregio willen we tijdens de spits de Hempont elke 10 minuten laten varen om fietsverkeer tussen Zaanstad en Amsterdam te bevorderen.

Auto 

  • In veel plekken in Zaandam is het lastig om dichtbij huis te parkeren. Door te kijken naar een juiste balans tussen woongenot en groen, kijken wij hoe we voldoende parkeergelegenheid kunnen realiseren. Een auto is tenslotte vaak geen keuze, maar noodzakelijk om op werk te komen of te kunnen mantelzorgen. Bij nieuwbouw streven we naar genoeg parkeerplaatsen in de buurt of op eigen terrein.
  • Het is heel normaal dat huishoudens meer dan één auto hebben. Daarom moet er in de wijken buiten het centrum van de stad en in de dorpen voldoende parkeerruimte zijn. 
  • We stimuleren dubbelgebruik van parkeerterreinen en parkeergarages. Door slimme afspraken te maken kunnen parkeergarages van kantoren en bedrijven op koopavonden, zaterdagen en koopzondagen gebruikt worden. 
  • We helpen winkeliers door duidelijke afspraken te maken over parkeerbeleid. Denk bijvoorbeeld aan laden en lossen of enkele uren gratis parkeren door middel van blauwe parkeerzones.
  • In de buitengebieden én winkelgebieden blijft het gratis parkeren en/of worden blauwe parkeerzones geïntroduceerd.
  • Wij willen op meer plekken oplaadpunten, waarbij na 2 uur plaats moet worden gemaakt voor het volgende voertuig dat wil laden. Dit om de groeiende vraag naar oplaadpunten goed te benutten.
  • Oplaadpunten op eigen terrein blijven vergunningsvrij.
  • Binnenstedelijk zal betaald parkeren op sommige plaatsen onoverkomelijk zijn. Betaald parkeren wordt alleen daar ingevoerd als er draagvlak voor is bij de inwoners en bedrijven. Dit zal gemeten worden via enquêtes. (VVD amendement parkeren met draagvlak inwoners
  • Wij willen onderzoeken of het mogelijk is voor auto’s om een parkeervergunning voor twee gebieden te hebben. Dit is handig voor mantelzorgers en voor mensen die een auto delen.
  • Zorg in samenspraak met regionale partners en netbeheerders voor een toereikende capaciteit van het energienetwerk en zorg voor voldoende energie laad-infrastructuur voor vrachtauto’s. VVD heeft hiervoor een agenda initiatief “Deltaplan elektrisch vervoer” geschreven. 

Wegen

  • De A8 moet doorgetrokken worden naar de A9 om de doorstroom van het doorgaande verkeer te bevorderen en het verkeer op de N203 te verminderen. Duizenden leerlingen en inwoners van Zaanstad Noord is beloofd dat de A8 wordt doorgetrokken naar de A9. Daarom hebben wij scholen naast de provinciale weg N203 gebouwd. Hoog tijd om die belofte in te lossen. 
  • De uitvoering van het Zaans Mobiliteitsplan 2040 (ZMP) is afhankelijk van de realisatie van de A8-A9 verbinding. (VVD amendement A8-A9 is voorwaarde voor ZMP
  • We zorgen voor voldoende middelen om de wegen, bruggen, kades, fietspaden en ondergrondse infrastructuur veilig en op een kwalitatief goed peil te houden. Mobiliteit neemt de komende jaren toe en daar passen we de bestaande infrastructuur op aan.
  • Tijdens de spits hebben autowegen voorrang op vaarwegen. We willen dat bruggen op die momenten niet openstaan. Daarom gaat de gemeente in gesprek met de provincie en Rijkswaterstaat zodat bruggen dicht blijven tijdens de spits. 
  • We willen slimme verkeersregelinstallaties op de logistieke routes invoeren. Hiermee krijgt vrachtverkeer tijdens de venstertijden prioriteit.
  • Wij willen het gebruik van hubs voor zowel goederen- als personenvervoer stimuleren.
  • Onderzoeken of de omgelegde Guisweg kan worden afgebroken en de ontsluiting via de A8 kan worden aangelegd. Hierdoor is het Westzijderveld weer één geheel geworden en wordt de doorstroming verbeterd. 
  • Wij willen dat bij de ontwikkeling van nieuwe wijken of wijken waar fors gebouwd wordt gelijk de infrastructuur voor auto’s, fietsen en openbaar vervoer op de behoefte wordt ingericht. 
  • Hiervoor is een duidelijk allesomvattend plan nodig: Zaanstad 2040 - MAAK.Zaanstad. Wegen, fietspaden, spoor, bruggen en waterverbindingen worden op elkaar afgestemd. 

Verkeersveiligheid

  • Verkeersveiligheid heeft onze prioriteit. We richten onze straten en wijken, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportclubs, veilig in. Dat doen we in samenwerking met politie, ouders en buurtbewoners. We zijn voorstander van 30 km zones, zodra de landelijke wetgeving daar klaar voor is. 
  • Het is van belang dat een school goed en veilig bereikbaar is. Daarom zorgen we voor een veilige toegang tot de school, met veilige wandel- en fietsroutes. We willen dat er “kiss and ride” parkeerplekken bij scholen worden gerealiseerd op een korte loopafstand. Een ouder die eerst een kind naar de opvang heeft gebracht, het andere kind naar de basisschool en dan naar het werk gaat, doet dat niet op de fiets.

Openbaar Vervoer

  • Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede kwaliteit is, met een goede verbinding tussen stad en regio. We willen zowel snelle verbindende lijnen als ontsluitende lijnen.
  • Het openbaar vervoer en voorzieningen zoals de bel- en buurtbus zijn goed toegankelijk. Stations zijn aangepast zodat mensen met een beperking ook kunnen instappen. 
  • We ondersteunen de buurtbussen met een financiële bijdrage.
  • We streven naar een maximale loopafstand (dus niet hemelsbreed) van 400 meter naar openbaar vervoer haltes of stations.
  • Wij willen onderzoeken of de Zaanlijn, in navolging van andere RAIL21 projecten, viersporig kan worden uitgevoerd zodat overvolle treinen verleden tijd zijn.
  • We willen een pont tussen Amsterdam CS en het Hembrugterrein. 
  • We willen dat het aangekondigde onderzoek om een metroverbinding naar Amsterdam aan te leggen nu snel van start gaat.
  • In overleg met de Vervoersregio willen we tijdens de spits de Hempont elke 10 minuten laten varen om fietsverkeer tussen Zaanstad en Amsterdam te bevorderen.