Waar we gezond zijn, sporten en bewegen

Sporten is ontzettend belangrijk. Sport verbindt, geeft zelfvertrouwen, plezier en ontspanning. Door te sporten zorgen we bovendien goed voor een gezonde, duurzame en weerbare samenleving. Zeker nu onze samenleving steeds ouder wordt, is het belangrijk dat we in beweging blijven en dat sport voor iedereen toegankelijk is. Daarom werken we samen met scholen, sportverenigingen en andere maatschappelijke instellingen zodat iedere inwoner van jong tot oud kan sporten.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Faciliteiten

• We zorgen voor voldoende plekken om buiten te kunnen spelen en sporten. Invoeren van meer beweegparken voor alle leeftijden. Wanneer een sportveld plaats moet maken voor iets anders, willen we dat deze ruimte op een andere plek wordt gecompenseerd.
  • Wij ondersteunen de komst van het nieuwe zwembad in het Kogerveld.
  • We geven alle steun aan de verhuizing van Hockeyclub De Kraaien naar de locatie aan de Fortuinweg in Zaandijk.
  • We willen dat het buitenbad van de Crommenije ook buiten het zomerseizoen is geopend voor sportief zwemmen.
  • Waar het kan, zetten we sportaccommodaties zoveel mogelijk in voor meerdere doeleinden. Zo kunnen zoveel mogelijk van onze inwoners gebruik maken van de faciliteiten. Ook zorgen we ervoor dat jongerenprojecten gebruik kunnen maken van sportaccommodaties.
  • Bij nieuwbouw van sportaccommodaties moet gekeken worden of er ook woningen boven kunnen worden gebouwd.
  • Goede infrastructuur voor recreatief wandelen, hardlopen, fietsen aangezien dit steeds populairder wordt

Organisatie

• In ons sportbeleid geven we in het bijzonder aandacht aan gelijke kansen en de gelijke behandeling van al onze inwoners. Voor discriminatie, homofobie, antisemitisme en racisme is geen plek in Zaanstad.  Binnen iedere Zaanse sportclub moet diversiteit bevorderd worden.
  • Gemengd sporten hoort bij onze samenleving en daar mag niet aan getornd worden, ook niet om religieuze redenen.
  • Sport is toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking. Elke sportclub zou een G-team moeten hebben. Dit zullen wij in gesprekken met de clubs blijven aankaarten. Bij gebrek aan het aanbod van G-teamleden adviseren wij samenwerking met andere clubs.
  • Wij promoten de combinatie van sport, voeding en gezondheid. We willen dat de gemeente zich hiervoor sterk maakt op scholen. Het project Jongeren op gezond gewicht (JOGG) ondersteunen wij.
  • Wij ondersteunen sportclubs die eigen inkomsten genereren door afval op te halen. Zorgen dat dit mogelijk blijft. Niet alleen financieel belangrijk. Maar het heeft ook een belangrijke sociale functie.
  • Sportevenementen zijn een manier om Zaanstad  op de kaart te zetten, te verbinden en mensen in beweging te krijgen, zowel nationaal als internationaal. Daarom gaan we actief in gesprek met organisaties van grote sportevenementen zoals de Dam tot Damloop, om meer van dit soort evenementen voor elkaar te krijgen in Zaanstad.
  • Breedtesport is de basis maar ook toptalent faciliteren we.
  • We willen dat sportclubs, onderwijs en zorginstellingen nauw met elkaar samenwerken zodat zij problemen op tijd signaleren.
  • Sporten is een belangrijke uitlaatklep voor jongeren. We dragen daarom financieel bij aan het sporten van kinderen, als hun ouders dit niet kunnen betalen. We willen dat de sportpas  voor deze jongeren meer bekendheid krijgt.
  • Wij willen watersportgelegenheden extra stimuleren, o.a. door meer activiteiten te organiseren op de Zaan en de recreatiegebieden in de Zaanstreek.
  • De VVD vindt dat geweld rond en op de sportvelden keihard moet worden aangepakt. Slachtoffers moeten worden geholpen met het doen van aangifte. De gemeente ondersteunt verenigingen met voorlichtingen en trainingen zoals “langs de lijn”.
  • Samenwerking en gewenste fusies van de Zaanse sportclubs gaan wij bevorderen. Het subsidiebeleid kan daarbij een stimulans zijn, maar er dient wel oog gehouden te worden op de verscheidenheid van verschillende concurrerende sportclubs.