Waar onderwijs een goede start biedt

Goed onderwijs biedt kinderen en jongeren de kans op een gelijke start en geeft ze kennis en vaardigheden mee waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Op school leren we kinderen ook wat onze waarden en normen zijn en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Op school leer je wat normaal is en wat niet. Goed onderwijs speelt daarom niet alleen een grote rol in het leven van mensen: de hele samenleving heeft er belang bij.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Schoolgebouwen

  • Kwaliteit van de schoolgebouwen moet zonder uitzondering goed zijn. Wij willen dat de gemeente schoolgebouwen die niet aan de kwaliteitsnormen voldoen, met hoge prioriteit opknapt. Geen dure milieumaatregelen als dit ten koste gaat van het aantal op te knappen of te bouwen scholen. Liever meerdere schoolgebouwen met het cijfer 8 in plaats van één school met het cijfer 10.
  • De vorming van Integrale Kind Centra (IKC) stimuleren zodat er ruimte is die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen voor muziek, sport en cultuur.

Onderwijs

  • Onderwijs moet van goede kwaliteit zijn. Schoolbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk, maar de gemeente is gesprekspartner. Als de kwaliteit van lesgeven onder druk staat, biedt de gemeente ondersteuning. Die rol pakt de gemeente ook als het gaat om het voorkomen van thuiszitters in het onderwijs.
  • We vinden het belangrijk dat je zo vrij mogelijk kunt kiezen naar welke school je kind gaat. De gemeente controleert daarom of scholen zich aan de wet houden: ouders kunnen hun kinderen bij meerdere scholen aanmelden, vanaf 3 jaar oud. We zijn tegen lotingsystemen of postcodebeleid. 
  • School is een sociale ontmoetingsplaats. Daarom stimuleert de gemeente dat er ruimte in of nabij het schoolgebouw is die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen op het gebied van muziek, sport en cultuur. School- en sportgebouwen kunnen voor verschillende doelgroepen worden gebruikt.
  • De gemeente moet een visie ontwikkelen op de spreiding van het soort onderwijs over de stad en hierover in gesprek gaan met de schoolbesturen. 
  • Het onderwijs en het bedrijfsleven werken nauw samen om te zorgen dat er voldoende passende banen zijn voor wie klaar is met zijn opleiding. De realisatie van het zichtbare Techlands op de hoek van de Houtveldweg en de Aris van Broekweg is een goed voorbeeld hiervan. 
  • Zo’n initiatief zou ook voor de food- of transportsector moeten worden gerealiseerd.
  • Samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid waarbij samenwerking met MBO-, HBO- en WO-opleidingen in de metropool wordt gezocht. Wij willen ook onderzoeken of een HBO opleiding op het gebied van de foodsector en procestechniek in de Zaanstreek nu wel kansrijk is. 
  • We vinden goed opgeleid belangrijker dan hoog of laag opgeleid. Dat zijn achterhaalde termen. Het onderwijs moet goed aansluiten op de talenten en capaciteiten van de leerlingen. Wij zijn tegen nivellering en standaardisatie in het onderwijs. Ontwikkelgericht en branchegericht opleiden kan alleen door een goede samenwerking tussen onderwijs en gevestigde bedrijven.
  • We gaan het imago van technisch onderwijs verbeteren. Techniek in basis- en voortgezet onderwijs is de basis hiervoor. Kinderen moeten leren timmeren, solderen of met elektriciteit werken. Dit past bij elke vorm van onderwijs, op elke leeftijd. 
  • Wij willen dat de gemeente educatie voor volwassenen stimuleert. Bijscholing, doorontwikkeling of omscholing naar een ander vak is heel normaal geworden op elke leeftijd.
  • Er zou meer aandacht moeten komen voor de ambachtelijke beroepen om daar ook meer arbeidsmogelijkheden in te creëren en tegelijkertijd het ambacht in de Zaanstreek weer te laten bloeien. Werken met je handen is net zo belangrijk als werken met je hoofd. 
  • Bij gemeentelijke organisaties zijn veel technische functies te vinden. Door die zichtbaar te maken, laat de gemeente ook zien hoe belangrijk dergelijke functies zijn. 
  • De gemeente ziet er op toe dat passend onderwijs ook geboden wordt aan de meer begaafde leerlingen. 

Taal

  • Om de ontwikkelkansen van jonge kinderen te vergroten, stimuleert de gemeente dat (taal-) achterstanden bij jonge kinderen worden weggewerkt, bijvoorbeeld op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijven.
  • Wij streven een daling van laaggeletterdheid bij volwassenen na. Eigen verantwoordelijkheid van de betrokkenen, in samenwerking met onderwijs, bibliotheken, werkgevers en de overheid. We ondersteunen daar waar het nodig is. 

School als sociale en veilige omgeving

  • De gemeente garandeert de vrije Nederlandse waarden binnen het onderwijs, door actief in te grijpen wanneer antidemocratische groepen de vrijheid van onderwijs misbruiken.
  • Onderwijs, politie en gemeente ontwikkelen aanpak voor jongeren die gedrag vertonen dat in de verkeerde richting wijst.
  • Wij willen veilige scholen. Het is niet normaal dat er op scholen drugs wordt gebruikt of dat jongeren met wapens rondlopen. Het wapenbezit onder jongeren is hoog. Samenwerking tussen ouders, scholen, politie en jongerenwerk is van groot belang om dit soort problematiek aan te pakken. Enerzijds om gezamenlijke voorlichting te geven of om aandacht te genereren voor inleveracties van wapens. Kluisjescontrole, preventief fouilleren en detectiepoortjes kunnen hierbij ingezet worden.
  • School is een veilige plek waar kinderen zich thuis voelen. Scholen hebben nadrukkelijk een taak bij vroegtijdige signalering van radicalisering, loverboys en huiselijk geweld. 
  • De overheid grijpt in als de vrijheid van onderwijs wordt misbruikt. 
  • Pesten is een veel voorkomend probleem onder jongeren, of dit nu op straat, in de klas, op het sportveld of online is. In onze stad zetten we ons actief in voor het sluiten van afspraken die pesten zullen tegengaan en voorkomen: het ‘anti-pesten-pact’.
  • Acceptatieplicht van leerlingen voor bijzondere scholen. Zo kunnen deze scholen leerlingen niet meer weigeren op basis van bijvoorbeeld geslacht, geaardheid van kinderen en/of de levensovertuiging van hun ouders
  • Voorkom voortijdig schoolverlaten en ongeoorloofd schoolverzuim. Voortijdig schoolverlaten en spijbelen met daadkracht en maatwerk bestrijden. Handhaven waar moet, zorg inzetten waar nodig. Ouders worden hierbij betrokken, want de opvoeding blijft een primaire taak van de ouders of verzorgers.
  • Vervoer voor speciaal onderwijs moet van hoge kwaliteit zijn. Kinderen mogen niet onnodig lang in de bus zitten. Het wordt vergoed door de gemeente. Dit vervoer geldt alleen voor kinderen die vanwege leer- of gedragsproblemen of vanwege lichamelijke of verstandelijke beperkingen naar voorzieningen van speciaal onderwijs moeten. 
  • Zodra het wettelijk mogelijk is willen wij dat de subsidie op vervoer voor bijzonder (religieus) onderwijs wordt afgeschaft.