Waar iedereen meedoet en integreert

We hebben te lang gedacht dat de inburgering van nieuwkomers enkel hun eigen verantwoordelijkheid is. Maar je bent niet direct zelfredzaam in een land dat in elk opzicht anders is dan waar je vandaan komt. Hierdoor kunnen vrijheden waar eeuwenlang voor gevochten is onder druk komen staan, met parallelle samenlevingen als resultaat. Van nieuwkomers verwachten we dat ze in ruil voor de geboden gastvrijheid bijdragen aan onze samenleving. De Nederlandse taal spreken is cruciaal voor het vinden van een baan en mee te kunnen doen in de maatschappij. We zorgen voor betaalbare cursussen om de Nederlandse taal te leren en gaan laaggeletterdheid tegen. Daarbij verwachten we van iedereen maximale inspanning om het Nederlands te leren. Wanneer iemand in een uitkeringssituatie, zowel de uitkeringsgerechtigde als zijn of haar gezin, niet voldoende Nederlands spreekt en bewust niet meewerkt kunnen we overgaan tot het korten van de uitkering.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Werk

• Wij maken het mogelijk voor kandidaten die vanuit een uitkering aan de slag willen, om met behoud van uitkering het voortraject voor een leerwerkopleiding te volgen.
  • We ondersteunen de voorgestelde aanpassingen van Werkom; we investeren daarmee in mensen en kunnen hen daardoor aan het werk houden.
  • De regels voor het in dienst nemen en in dienst hebben van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten goed op elkaar afgestemd worden. Het talent van de betrokken werknemer en de vraag van de ondernemer staan centraal. Het geheel aan regels dient maatwerk te zijn. de huidige norm bij social return gaan wij evalueren op effectiviteit en doelmatigheid.
  • Het participatiebudget moet sterk gericht zijn op duurzame uitstroom van werkzoekenden.
  • Een eigen onderneming starten is een manier om van een uitkering af te komen. Wij stimuleren dit. Wij schrijven niemand af en stimuleren diegenen die in deze vervelende situatie gekomen zijn om die stap te durven nemen.
  • Wie naar vermogen bijdraagt kan op onze ondersteuning rekenen. Het verliezen van een baan is al ingrijpend genoeg. Wel verwachten wij een tegenprestatie in de vorm van passend vrijwilligerswerk, omdat we het belangrijk vinden dat mensen blijven meedoen in de samenleving.
  • Werk moet lonen. Wanneer je van een uitkering naar een betaalde baan gaat, willen we dat je er in inkomen op vooruit gaat. Regels die dit in de weg staan schaffen we waar mogelijk af. Zo voorkomen we nieuwe armoede gevallen.

Uitkeringen

• Mensen die bijstand, WW- of een vergelijkbare uitkering krijgen, moeten een opleiding volgen of werkzaamheden uitvoeren waardoor deze begeleid worden naar een betaalde baan.
  • Armoedebeleid moet mensen zo snel mogelijk van een uitkeringssituatie naar een betaalde baan helpen.
  • Wie minder bijdraagt kan ook minder een beroep doen op de samenleving. Als je bijstand ontvangt maar de sollicitatieplicht niet naleeft of geen tegenprestatie verricht, verlies je je uitkering. Uitkeringsgerechtigden die onvoldoende ingeburgerd zijn, kunnen als tegenprestatie verplicht worden om te werken aan inburgering en integratie.
  • Door de gemeente georganiseerde evenementen voor werkzoekenden zijn verplicht om actief bij te wonen. Niet komen betekent gekort worden op de uitkering.
  • Wij zijn tegen het verstrekken van een bijstandsuitkering aan jongeren. Tot 27 jaar moeten zij een opleiding volgen of werken. Wij volgen hierbij de landelijke regels die uitzonderingen mogelijk maken.
  • Wij zijn tegen een basisinkomen, een uitkering die iedereen boven een bepaalde leeftijd zou krijgen om in de eerste levensbehoefte te voorzien. Een te grote groep krijgt dan geen prikkel om de handen uit de mouwen te steken. Daarnaast is er een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten.

Integratie

• We sluiten niemand uit. Er zijn in Zaanstad  heel veel nieuwkomers die hun eigen weg hebben gevonden en geïntegreerd zijn in onze samenleving. Zij hebben de kansen gegrepen die ons land biedt. We zijn daar trots op en verwachten dat ook van anderen.
  • De Nederlandse taal spreken is cruciaal voor het vinden van een baan. We zorgen voor betaalbare cursussen om als nieuwkomer de taal te leren en gaan laaggeletterdheid tegen. Daarbij verwachten we van iedereen maximale inspanning om het Nederlands te leren. Wanneer iemand niet voldoende Nederlands spreekt en bewust niet meewerkt korten we op de uitkering.
  • Jonge kinderen van ouders die inburgeren gaan verplicht naar een peuterspeelzaal om achterstanden vroeg aan te pakken. We betrekken ouders bij taalonderwijs voor jonge kinderen.
  • Bij de inburgering besteden we meer aandacht aan onderwerpen als zelfbeschikking, de gelijkwaardigheid van man en vrouw, LHBTI-rechten, antisemitisme en de vrijheid van godsdienst.
  •  Informatievoorziening (folders) bij de gemeente is alleen nog beschikbaar in Nederlands en Engels.
  • We ondersteunen organisaties die integratie bevorderen. Dat betekent dat we geen subsidies verstrekken aan organisaties die dat juist niet doen, bijvoorbeeld omdat ze gericht zijn op behoud van de eigen cultuur, of omdat ze democratische waarden ondermijnen.
  • We leiden ambtenaren actief op om huwelijksdwang te herkennen.
  • Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Zaanstad geen plaats. Daar zijn afspraken met andere steden over.  De gemeente ondersteunt hen niet met hulp en verleent geen opvang. Hetzelfde geldt voor organisaties die illegalen helpen.

Discriminatie

• Discriminatie wordt op alle niveaus bestreden. Bij ons staat niet je afkomst maar je toekomst centraal.
  • Een culturele of religieuze achtergrond is geen excuus. Iedereen heeft het recht te zijn wie hij/zij is ongeacht geslacht, leeftijd, seksuele oriëntatie of voorkeur, religie, levensovertuiging, lichamelijke of geestelijke beperking, afkomst en huidskleur.
  • Er moet laagdrempelige en snel beschikbare hulp geboden worden bij eerwraak. We ondersteunen politie, justitie en andere organisaties bij de bestrijding daarvan.
  • Wij zijn tegen het bewust scheiden van vrouwen en mannen of jongens en meisjes bij sport of andere activiteiten. Wij volgen hierin de regels van de sportbonden.
  • We stimuleren fairplay in sportclubs en non-discriminatoir deurbeleid in de horeca.
  • Het bureau discriminatiezaken vestigen wij in het stadhuis, dat is een veilige neutrale omgeving.