Waar criminaliteit wordt aangepakt

Mensen worden niet geboren als crimineel maar glijden vaak af door een slechte opvoeding, verkeerde vrienden of een onveilige omgeving. Het is daarom belangrijk dat de gemeente bij de aanpak van criminaliteit kiest voor de juiste balans tussen repressie en preventie. De kracht van onszelf, ondersteund door een gemeente die zorg draagt voor veiligheid, vormt het fundament van onze samenleving.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

• De gemeente moet het nummer van “Misdaad Anoniem” 0800-7000 meer bekendheid geven. Melders van misdaden hoeven niet bang te zijn.
  • Om te voorkomen dat er herhaling van crimineel gedrag plaatsvindt, werken we samen met scholen om jongeren met een criminele achtergrond perspectief te bieden. Het leren meedoen in de samenleving voorkomt dat ze afglijden naar georganiseerde criminaliteit.
  • Wij willen dat veelplegers worden gevolgd, vervolgd en aangepakt. Criminaliteit voorkomen en oplossen kan door de TOP 075 aanpak (persoonsgerichte aanpak) verder te ontwikkelen en uit te bouwen.
  • Wij willen dat Zaanstad alert blijft op jongeren die openstaan voor extreem gedachtegoed.
  • In de strijd tegen drugscriminaliteit moet het in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Zaanstad worden opgenomen dat het verboden is om niet-beroepsmatig met meer dan €2.000 cash over straat te gaan. Als je dat wel doet, riskeer je een boete die kan oplopen tot €2.500.
  • Crimineel geld mag de bovenwereld niet bereiken. De gemeente is scherp op ondermijning en witwaspraktijken. We weigeren een vergunning of trekken deze in als deze misbruikt worden voor het faciliteren van criminele activiteiten.
  • Wij willen dat er extra geld wordt vrijgemaakt voor de aanpak van de zware criminaliteit.
  • Het is in Nederland regelmatig voorgekomen dat sportclubs te gronde werden gericht nadat criminelen zich een positie binnen sportclubs hadden verworven, hetgeen in het criminele circuit wordt gezien als een vorm van status en prestige. Wij willen dat Zaanstad alert op deze sportondermijning is. We moeten dit bij de wortel aanpakken en voorkomen dat gezonde sportclubs, waar mensen samen bewegen en elkaar ontmoeten, uiteenvallen door ondermijning.
  • Wij zien een zorgelijke toename van wapenbezit en wapengebruik onder jongeren. De gemeente moet er alles aan blijven doen om wapenbezit onder jongeren tegen te gaan. Dit doen wij o.a. door een bestuurlijke boete op wapenbezit, inzet van preventief fouilleren, kluisjescontroles op scholen.
  • Ook moet er aandacht zijn voor de reden dat jongeren naar wapens grijpen daarom moet er naast hard ingrijpen ook perspectief en hulp worden geboden. Deze gaan echter wel hand in hand zodat het duidelijk blijft dat de norm in Zaanstad nooit mag zijn dat je met een mes of erger in je zak over straat gaat.