Poelenburg - Peldersveld

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

• Wij willen een betere ontsluiting van de wijk Poelenburg naar de A8. Veel mensen uit deze wijk moeten nu 2 kilometer omrijden voordat zij op de snelweg zijn.
  • VVD Zaanstad vindt voor deze wijken dat een realistisch, verbeterd toekomstperspectief voor de bewoners belangrijk is. Zonder dat is men gevoeliger voor ondermijnende criminaliteit.
  • De verplichting Nederlands te leren is gericht op de uitkeringsgerechtigde. We krijgen het signaal dat met name vrouwen hierdoor buiten de boot vallen en willen deze ongelijkheid rechttrekken. Hulp bij het leren van onze taal zou voor iedereen (mannen, vrouwen en kinderen) beschikbaar moeten zijn.
  • We willen een zogenaamde “coalition of the willing” opzetten. Dat houdt in dat een groep mensen die een voorbeeld is voor de rest van de wijk kan helpen om verbinding te maken tussen de overheid en de bewoners bij wie het wantrouwen heel groot is.
  • Kinderen kunnen vanaf twee jaar naar school (peuterspeelzaal) maar we zien dat veel ouders zich hier niet van bewust zijn of zich hier geen zorgen over maken. Met stimulerende voorlichting vanuit bijvoorbeeld de sociaal wijkteams willen we dit keren. Dit helpt bij het terugdringen van (taal)achterstanden bij kinderen.
  • Parkeren is een probleem door verkamering. Onze stad is niet gebouwd om in één woning met drie gezinnen te gaan wonen die vervolgens allemaal een eigen auto hebben. Parkeerregulering is hier op zijn plaats wanneer de meerderheid van de inwoners dat wil.
  • Wij kiezen voor het investeren in de ontwikkeling van onze jeugd door o.a. een pendelbus naar Werkom mogelijk te maken.