(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)
- In onze gemeente worden leuke culturele evenementen georganiseerd en er zijn voorzieningen voor alle leeftijden. In 2024 is het 50 jaar geleden dat de gemeente Zaanstad is ontstaan. Wij zijn trots op deze stad en haar dorpen en vinden dat wij die trots met elkaar mogen vieren.
- Wij vinden brede talentontwikkeling voor kinderen belangrijk. Zij moeten al op jonge leeftijd in aanraking komen met muziek- en cultuuronderwijs op de basisschool en bij de kinderopvang.
- Het bereik van het Zaanse kunst- en cultuuraanbod moet worden vergroot zodat ook mensen uit de regio er op afkomen. Dat kan door samenwerking tijdens evenementen maar ook door middel van gezamenlijke Citymarketing.
- We willen Roze Zaterdag in Zaanstad organiseren zodat we hiermee de LHBTIQ+ gemeenschap in Zaanstad ondersteunen en tevens Zaanstad marketingtechnisch weer op de kaart zetten zoals ook is gedaan bij de Intocht van Sinterklaas in 2018.
- We ondersteunen de activiteiten, waaronder leesbevordering, die de bibliotheek neemt om het aanbod van diensten te vergroten.
- Wij vinden het belangrijk om ons cultureel erfgoed te koesteren. Daarbij horen ook cultuurhistorische evenementen zoals de Sinterklaasintocht, Bokketocht en Pinkster 3 festiviteiten.
- Als voorwaarde voor subsidie aan culturele instellingen verwachten we dat aanvragers ook zelf zorgdragen voor een deel van de inkomsten en bijdragen aan een maatschappelijk doel. De instelling zo min mogelijk afhankelijk laten zijn van de steun van de gemeente.
- We willen een revolverend cultuurinvesteringsfonds. Uit dit fonds worden kredieten verstrekt aan cultureel ondernemers die, zodra er inkomsten zijn, de lening weer aflossen.
- We gaan toezien dat de lokale omroep/nieuwsmedium hun beloften voor objectiviteit die zij bij toekenning van de zendmachtiging hebben gedaan nakomen.
- We geven geen subsidies aan organisaties en activiteiten die apartheid en intolerantie bevorderen of die alleen bedoeld zijn voor één religieuze groepering.