Waar het belang van de inwoners voorop staat

De gemeente is er voor de inwoners en ondernemingen en niet andersom. De gemeente schept voorwaarden om goed met elkaar samen te kunnen leven. Het belang van de inwoners staat altijd voorop. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties. Zaanstad maken we met elkaar! We bundelen onze krachten en werken met plezier samen om de problemen op te lossen in onze eigen straat, buurt of wijk. Daarom vinden we het belangrijk dat de gemeente slimme en creatieve initiatieven van inwoners en ondernemers aanmoedigt. En bij belangrijke besluiten worden onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken.

(Zie links het menu voor de overige onderwerpen in dit hoofdstuk)

Participatie

  • We ondersteunen maatschappelijke initiatieven die inwoners betrekken, zoals dorpsraden en het right to challenge. Zo kunnen groepen inwoners gemeentelijke taken overnemen als zij daarvoor een goed plan hebben. Daarbij kijken we ook naar de mogelijkheden voor een revolverend fonds. Afbetalingen van leningen uit dit fonds zorgen ervoor dat nieuwe leningen voor maatschappelijke initiatieven mogelijk zijn. 
  • Bij het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken. Daarbij creëert de gemeente vooraf duidelijke verwachtingen om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid. 
  • Als de omgevingswet van kracht wordt moet er een goede leidraad voor de participatie van inwoners bij bouwprojecten komen.
  • Participatie betekent niet dat de grootste schreeuwers altijd gelijk krijgen. De gemeente heeft meer oog voor de ‘stille meerderheid’ die de gemeente niet altijd zo snel weet te vinden. Zo houden we balans bij het maken van keuzes.
  • Het enthousiasme van de samenleving benutten we zoveel mogelijk. Daarom zitten we initiatieven van ondernemers en verenigingen zo min mogelijk in de weg met regels en vergunningen.
  • Alle wethouders krijgen een periodiek spreekuur voor inwoners en bedrijven.
  • De VVD fractie gaat elke twee maanden een spreekuur op locatie doen. Bijvoorbeeld bij verenigingen, bedrijven of instellingen.  
  • De meningen van jongeren zijn belangrijk voor de VVD. Daarom stellen we in samenwerking met andere politieke partijen een  jongerenraad  in. 

Bestuur en organisatie  

  • Effectievere vergaderingen in de gemeenteraad. Dit kan zowel door meer vergaderdiscipline als door een andere vergaderstructuur. Spreektijden per raadslid en niet per fractie invoeren. Dit voorkomt dat kleine fracties onevenredig meer spreektijd krijgen.  
  • Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.  
  • De gemeente zorgt ervoor dat ICT volledig up to date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen. 
  • De organisatie van het topkader van de gemeente moet verbeterd worden. De burgemeester is hier politiek verantwoordelijk voor.   
  • Wij willen de ambtelijke organisatie ontlasten door projectontwikkelaars, architecten, bouw- en infrabedrijven al in een vroeg stadium mee te laten denken over oplossingen voor de gemeentelijke bouwopgave.
  • We willen dat de nieuwe omgevingswet alle procedures vanaf ontwikkeling tot oplevering van de bouw versimpelen en versnellen. 
  • De VVD staat voor minder regels. De huidige regels worden opgeschoond bij invoering Omgevingswet. Wij zullen dit goed moeten bewaken.
  • In het kader van de effectiviteit, staan wij open voor samenwerkingsverbanden met andere gemeenten. Door de decentralisaties heeft de gemeente er veel taken bij gekregen. Zaanstad moet  die taken als grote gemeente zelf aan kunnen en indien gevraagd ook aanbieden aan andere gemeenten, uiteraard tegen een vergoeding.
  • De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen uitkomt. We blijven het thuisbezorgen van producten, zoals paspoorten, doen.  
  • Het gemeentehuis is fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om een mens te spreken in plaats van een computer. Bij telefonisch contact moet altijd direct worden opgenomen en doorverbonden naar de juiste afdeling. 
  • Om resultaten te toetsen moet de gemeentelijke organisatie op relevante taken en diensten regelmatig onderworpen worden aan vergelijkende onderzoeken. (benchmarks en prestatie-indicatoren) die gepubliceerd worden.
  • Wij staan voor een dienstbare gemeente en willen een servicegerichte  krachtige gemeentelijke overheid. Inwoners en bedrijven zijn klanten en moeten ook zodanig behandeld worden.  
  • We willen een maandelijks spreekuur invoeren voor inwoners die verbouwingsplannen hebben om te bespreken wat haalbaar is zonder kosten. 
  • Brieven en formulieren van de gemeente zijn voor iedereen begrijpelijk. 
  • Waar het moet, verlengen we vergunningen. Daarnaast streven we naar het zoveel mogelijk afschaffen van vergunningen en vervangen wij deze door algemene regels of een meldingsplicht. De Omgevingswet gaat hierbij helpen.
  • Een vergunning voor het aanpassen van een woning moet snel verleend worden als het bijdraagt aan langer zelfstandig wonen. Daarom gaan we ook in gesprek met woningbouwcorporaties om bestaande woningen voor deze doelgroepen aan te passen en te investeren in de bouw van nieuwe woningen voor ouderen en mensen met een beperking.