We gaan uiteen en hebben een uur de tijd om een voorstel in
elkaar te zetten. Na 15 minuten brainstormen was de enige conclusie dat sport
niet echt een onderwerp is wat leeft in de groep. Dan toe naar 1 plan waar alle
drie de onderwerpen in terug moeten komen, maar wat dan. Al snel is daar het
voorstel om iets te doen aan de eenzaamheid van ouderen. De slogan wordt: Laat
ouderen weer jong zijn. De naam van de partij: WIJ
Hoe ga je dat doen, eenzaamheid van ouderen tegen gaan: een
buddyproject waarbij jong en oud met elkaar worden verbonden. Te starten bij de
maatschappelijke stage van een aantal uur in klas 3. Vooral iets doen voor een
oudere waar deze behoefte aan heeft. Dat kan van alles zijn en moet passen bij
de interesses van de jongere. Wekelijks naar een sport, een rondje wandelen,
samen boodschappen doen, thuis een spelletje doen, helpen op de digitale
snelweg. Niet de reguliere zorg vervangen maar iets toevoegen en 1 op 1
contact. Hoe ga je dan je klasgenoten enthousiasmeren om mee te doen. Nou, er
het minimumloon voor betalen. Als je dan
kan kiezen tussen een supermarkt of dit doen is de keuze makkelijker om iets te
doen wat je leuk vindt, en dat kan het buddyproject zijn. Het geld wordt
verdeeld en het uitgangspunt is dat het meeste geld moet gaan naar uren voor
het project en zo min mogelijk naar organisatie en ondersteuning. Een mooi
streven maar helemaal zonder organisatie lukt dit natuurlijk ook niet. Om 17
uur beginnen de presentaties en aan het eind mag er gestemd worden wie er in de
finale komt. Helaas haalt mijn groep de finale niet. Vinden ze niet zo erg want
dit is al spannend genoeg.
Al nadenkend vind ik dat ze een geweldig plan hebben
bedacht. Ik vraag of ze dit plan aan wethouder Olthof willen presenteren. Nou
ja, even nadenken, vooruit dan maar. Ik neem contact op en om 19.30 staat de
wethouder in de raadzaal en mogen de dames van WIJ mee naar de B&W kamer.
Erg spannend allemaal. Ik doe een aftrap om uit te leggen wat de opdracht was
en daarna pakken de dames het over en vertellen enthousiast wat ze bedacht
hebben. Ook de wethouder wordt enthousiast en vraagt of ze mee willen werken
aan het uitwerken van het plan. Want het is niet alleen de oudere die het iets
oplevert maar ook de jongere kan er van leren en ervaring opdoen. En ja,
daarbij worden ze dan ambtelijk ondersteund en de wethouder wil dan contact
opnemen met de school of deze opdracht binnen een project op school kan vallen.
De dames willen niet dat hun schoolwerk er onder lijdt. Ik wordt meteen
ingelijfd bij het project en dat lijkt me erg leuk. We spreken af dat ze er nog
over nadenken en mij dan laten weten wat ze gaan doen.
Zaterdag krijg ik een mail dat WIJ graag een afspraak willen
om meer duidelijkheid te krijgen over de ondersteuning, wat het inhoud en hoe
verder. Dat ga ik regelen met de wethouder. Ik heb een hele leuke middag gehad
en ben onder de indruk van het plan en ook hoe de dames zich niet laten
overrompelen en om een extra gesprek vragen. Petje af. En wordt vervolgd!