Niet alleen dweilen, ook de kraan dicht!

De afgelopen weken zijn er veel korte termijn oplossingen gezocht en gevonden voor de problemen die zich momenteel voordoen in de Poelenburg. Op het moment dat de dijken doorbreken, moeten wij ook zorgen dat wij snel handelen. Deze problemen zullen zich echter blijven herhalen als wij niks veranderen. De VVD heeft in eerdere stukken maar ook in de raad al aangegeven dat wij er nog lang niet zijn. VVD raadslid Armagan Babaoglu: “De zandzakken liggen nu voor de deuren maar als we de dijken nu niet verstevigen, breken ze zeker weer door.”

Vandaar dat de VVD middels deze, ondertussen derde, motie probeert om opgepakte jongeren, uit heel Zaanstad, zonder dagbesteding maar met een uitkering weer een toekomst te geven. Het traject dat de VVD daarbij voor ogen heeft, is een traject van stichting de Herstelling. Stichting de herstelling heeft al bijna 20 jaar ervaring in re-integratie in de breedste zin van het woord. Maar ze zijn vooral bekend door hun werk met werkeloze jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, en dan vooral agressieve en criminele jongeren.

Momenteel werkt Zaanstad al samen met de Herstelling op het Hembrugterrein. Hier worden mensen tussen de 16 en 50 jaar geholpen met hun re-integratie. Naast dat wij op deze manier het Hembrugterrein in een steeds betere staat kunnen onderhouden, helpen wij deze mensen ook met het herintreden tot een vorm van arbeid of dagbesteding.

De Herstelling biedt echter ook een veel strikter traject aan volgens de zogenoemde Vinkebrug methode. Deze methode is zeer onorthodox en is door de Koninklijke Marine ontwikkeld op Curaçao. Deze methode is bedoeld voor mensen met ernstige gedragsproblemen en/of een crimineel verleden. Bij projecten volgens deze methode is het toezicht dan ook veel zwaarder, daarnaast wordt werk regelmatig afgewisseld met sport en andere activiteiten. Daarnaast is er een dag in de week forensische psychiatrie aanwezig om eventuele problemen te diagnosticeren. Alles draait om no-nonsens, als een deelnemer, al is het maar een keer, niet op komt dagen, dan zal de deelnemer in kwestie direct een huisbezoek krijgen door de trajectbegeleider. Daarnaast gebruikt de Herstelling zeer stevige mentoren; voormalige mariniers. Dit alles om ervoor te zorgen dat deelnemers op de korte termijn in ieder geval van de straat zijn en een normaal dag- en nachtritme aanleren. Maar ook op de lange termijn zijn er doelen zoals het komen tot een traject waar wellicht aansluiting gevonden kan worden op de (beschermde) arbeidsmarkt of in ieder geval de kans op recidive aanzienlijk afneemt. Of zoals woordvoerder Babaoglu zegt: “Ken je zelf je grenzen niet? Wij geven ze graag aan!”

De VVD ziet in dit tweede traject een mooie kans voor de zwaarste gevallen en zou zo’n traject dan ook graag opnemen als regulier instrument waar alle jongeren die aangehouden worden in het kader van het plegen van ernstige overlast en geen werk hebben, geen dagbesteding en uitkeringsgerechtigd zijn, direct aangemeld kunnen worden. Ook zou de VVD graag zien dat onderzocht wordt of een project met deze methode op het Hembrugterrein opgezet kan worden. In dit onderzoek moet dan ook meegenomen worden wat de mogelijkheden zijn voor overlast gevende jongeren die niet geheel aan de eisen voor deze programma’s voldoen. Zijn daar wellicht light programma’s voor te ontwikkelen?

Als wij deze mogelijkheden toevoegen aan de eerder aangenomen VVD moties, dan is de VVD ervan overtuigd dat wij steeds dichter bij een structurele oplossing komen voor de overlast en de problemen die zich in de gemeente voordoen. Niet alleen voor nu maar ook voor de komende decennia. De VVD zal een vinger aan de pols houden en waar nodig actie ondernemen.

Artikel eerdere moties;

Motie 92