De detailhandelsvisie vastgesteld in de raad van 3 september

Als echte VVDer hoeft van Rina Schenk een detailhandelsvisie niet. De ondernemer bepaalt zelf wel waar je een winkel of kapsalon begint met het bestemmingsplan als kader. Maar als blijkt dat er heel veel concurrentie is, de meeste zaken het moeilijk hebben om te blijven bestaan en er veel leegstand ontstaat wordt het toch tijd om na te denken over een visie.

Die is er dan ook gekomen. Er zijn 3 kernwinkelgebieden benoemd, Krommenie, Wormerveer en Zaandam centrum. In deze kernwinkelgebieden wordt diversiteit bevorderd, detailhandel geclusterd, de aantrekkelijkheid om te winkelen vergroot en daarmee ook werkgelegenheid gestimuleerd. Werkgelegenheid is een speerpunt van de VVD. Daarnaast zijn er nog een aantal lokale winkelgebieden. De overige gebieden mogen blijven bestaan maar als er leegstand komt en er na 3 jaar nog geen nieuwe invulling is gevonden wordt gekeken of er een andere bestemming kan komen. Door deze visie vast te stellen is het voor ondernemers duidelijk waar wat wel en niet kan en is de kans dat hun initiatief slaagt groter geworden. Op verzoek van de VVD en andere partijen is gevraagd de evaluatie niet na 5 jaar te doen maar na 2 jaar. En dan kunnen we beoordelen of de nieuwe winkelcoördinator toegevoegde waarde heeft. Ook de wijkmanagers hebben een rol in de leefbaarheid van hun wijk dus ook zij houden zich bezig met het winkelaanbod. Dus ja, de VVD is blij met deze visie! U kunt de visie lezen via deze link:

http://zaanstad.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=1316950/type=pdf/Detailhandelsvisie_Zaanstad_2015-2025_incl._bijlage_1_tm_4.pdf