Bezoek aan de Fronikboerderij

Op uitnodiging van de vrijwilligers van de Fronikboerderij aan de Westzanerdijk is Rina Schenk op 18 augustus bij een voorlichtingsessie over de toekomst geweest.

Het bestuur heeft met ondersteuning van een externe deskundige op een rijtje gezet wat ze nu willen met het ontmoetingspunt. En hoe ga je voldoende geld binnenhalen om te zorgen dat de boerderij ook kan blijven. Er werd een gedegen verhaal verteld. Kernpunten zijn: een ontmoetingsplek zijn voor de buurt met als trekker de aanwezige dieren, een nieuw gebouw dat verhuurt kan worden en daarmee inkomsten genereren en vooral het voortbestaan van de boerderij. Het positieve van het plan is dat er geen geld gevraagd wordt van de gemeente!  Rina Schenk heeft geopperd dat een boerencamping een aanvulling kan zijn op de inkomsten. In Zaanstad is nog geen enkele boerencamping. Deze ligt dan aan open water, in het groen en op loopafstand van het centrum van Zaandam. En nu afwachten totdat de plannen aan de raad worden gepresenteerd want zoals het er nu uitziet is het stuk grond in bezit van de gemeente en die wil daar woningen bouwen. Dat wordt de afweging in de raad, kies je voor het initiatief of voor woningen.