Gesprek over de toekomst van de stad: MAAK.Zaanstad

Speciale website maak.zaanstad.nl gelanceerd Onder het motto MAAK.Zaanstad gaat de gemeente de komende maanden in gesprek over de toekomst van Zaanstad met inwoners, ondernemers, investeerders, belangenorganisaties en andere partners. Dat maakte burgemeester Geke Faber vanavond bekend tijdens de opening van het politieke jaar. Tegelijkertijd ging ook de speciale website maak.zaanstad.nl online waar mensen hun ideeën kwijt kunnen en in discussie kunnen gaan. “Ik daag iedereen uit om mee te denken over onze toekomstagenda voor de komende tien jaar”, aldus Faber.

Zaans Evenwicht, de toekomstvisie voor 2040 die zes jaar geleden werd vastgesteld, bracht Zaanstad een nieuwe impuls en een stip aan de horizon. Inverdan gaf Zaanstad een gezicht, dat gezien wordt. Zaanstad beweegt in de goede richting: de stad is aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers, mede door het nieuwe stadshart van Zaandam, de diversiteit aan comfortabele woningen in Saendelft en de verbetering van de openbare ruimte in de hele stad. De verbinding met Amsterdam is verbeterd. Goed nieuws is ook dat Zaankanters zich relatief veilig voelen en veel voor en met elkaar doen: de sociale cohesie blijft onverminderd groot.

Maar Zaanstad is er nog niet. De kwaliteit van de woningvoorraad is een complex maatschappelijk vraagstuk voor Zaanstad. De economische structuur vraagt meer diversiteit, het vergroten van de innovatiekracht en versterken van de maakindustrie kunnen daarbij helpen. De arbeidsmarkt van de toekomst vergt extra aandacht voor het onderwijs en het opleidingsniveau van Zaankanters.

De aanpak van deze kwesties vraagt niet alleen extra initiatief van de gemeente, maar ook van inwoners, ondernemers, organisaties en andere partners. Welke kansen en uitdagingen zien zij op het gebied van woningbouw, onderwijs en werkgelegenheid, duurzaamheid en toerisme? Hoe wordt Zaanstad (nog meer) die sterke, ondernemende stad, die stad in het hart van de metropoolregio, maar met zijn eigen Zaanse identiteit?

Met MAAK.Zaanstad gaat de gemeente het gesprek aan met iedereen die hierover wil meedenken. Niet alleen in de raadzaal, maar ook in de stad. Op tal van manieren: in werkateliers, bijeenkomsten op scholen en in bedrijven, langs de lijn bij sportverenigingen én online. De speciale website maak.zaanstad.nl wordt het platform waar iedereen mee kan praten.

Op de site is straks de kalender te vinden van alle activiteiten, maar ook een forum waar iedereen zijn of haar ideeën kwijt kan en blogs van bestuurders, deskundigen, ondernemers en iedereen die een inhoudelijke bijdrage kan en wil leveren aan de toekomstagenda van Zaanstad.

Burgemeester Faber schreef zelf de openingsblog. “Ik hoop dat maak.zaanstad.nl een platform wordt waar iedereen die de stad een warm hart toedraagt vaak te vinden is. Om ideeën aan te dragen, om naar ideeën van anderen te luisteren, om elkaars ideeën aan te scherpen. De toekomst van Zaanstad is van ons allemaal. Dus doe mee, denk mee, droom mee. Maak Zaanstad!”