Burgerinitiatief Hart voor Stad Spoorse Doorsnijding

In December heeft VVD Zaanstad een agenda initiatief ingediend over de Spoorse Doorsnijding. Wat de VVD betreftis de doorsnijding van stad een belangrijk onderwerp en wij willen graag met andere (partijen) in gesprek over een integrale plan mobiliteit en bereikbaarheid. Wij zijn dan ook zeer verheugd met de brief van het college;

"Het college ziet de spoorse doorsnijding van de Guisweg als een belangrijk knelpunt in de stad en wil uiteindelijk tot een integrale oplossing komen (voor auto en fiets), waardoor de

barrièrewerking van het spoor aldaar opgeheven kan worden. Deze opgave is niet eenvoudig en de kosten zijn hoog. Vanuit Hart voor Stad is recent een eerder door Zaanstad

onderzochte oplossing, waarbij zowel auto als fiets het spoor ongelijkvloers kruisen en er een volledige aansluiting op de A8 mogelijk is, opnieuw tegen het licht gehouden. Het betreft een

verdiepte ligging van het spoor tussen Koog Zaandijk en Koog Bloemwijk (open tunnelbak). Deze oplossing was eerder vanwege de hoge kosten afgevallen. Nieuwe inzichten wijzen

echter uit dat het goedkoper kan. E.e.a. is het resultaat van structureel overleg tussen Hart voor Stad en de gemeente over dit onderwerp. Ook zijn de (regionale) dekkingsmogelijkheden momenteel gunstiger. Het college heeft dan ook besloten om dit

burgerinitiatief nader te onderzoeken op haalbaarheid door het verder uit te werken. In deze raadsinformatiebrief wordt u hierover geïnformeerd."

VVD Zaanstad is zeer blij dat het plan voor de spoorse doorsnijding nieuw leven is ingeblazen en wij hopen dat hiermee de bereikbaarheid en mobiliteit in deze stad een enorme verbetering tegemoet kan zien!

Klik hier voor de volledige raadsinformatiebrief