Zaanstad mooier door maatschappelijke initiatieven

Actieve Zaankanters ontwikkelen maatschappelijke initiatieven om de samenleving leefbaarder en mooier te maken. Om te ervaren waar maatschappelijke initiatieven voor staan, te inspireren en elkaars kennis, netwerk en ideeën te delen organiseert Sarah Vermoolen namens de gemeente Zaanstad samen met deze initiatieven vier Stadsexpedities. Het idee is om met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, ambtenaren en raadsleden op expeditie te gaan langs vier initiatieven in de stad. De gasten worden geïnformeerd en gevraagd om mee te denken over allerlei zaken om het initiatief verder te helpen. Woensdag 20 mei was de eerste in de serie. Veertig deelnemers stapten in de bus, met wethouder Actief Burgerschap Rita Visscher-Noordzij als reisbegeleider en Annemarie van Nieuwamerongen en Rina Schenk als deelnemers.

Bij Stichting Met Elkaar Koken Eten Daten in Westzaan kunnen mensen met een lichamelijke beperking binnenkort lekker koken, met elkaar eten en anderen ontmoeten. Een demonstratie liet zien hoe lastig het is om met een beperking te koken. Er werd nagedacht over voor welke doelgroepen de verbouwde keet ook interessant is.
Daarna volgde Choku Poelenburg Zaandam. Bewoners in deze wijk worden via de sport op een positieve manier (weer) actief. Een bestuurslid van Choku vertelde hoe kansrijke jongeren door te sporten hun leven op de rit krijgen.
De derde stop was bij de Burcht Zaandam/Tussen Zuiddijk en Zaan. Tussen Zuiddijk en Zaan is een samenwerkingsverband tussen bewoners, bedrijven en ondernemers  die de buurt samen gezelliger maken. In een leegstand pand werden twee pitches gehouden door maatschappelijk ondernemers. Bij Prins op de Erwt, een winkel nieuwe stijl, werd verder gesproken over de mogelijkheden om de panden een nieuwe bestemming te geven. De route eindigde via de Burcht Zaandam bij Stadhuis Zaandam. Met gidsen van het Russische BuurtTeam wandelde de groep terug langs het Blauwe Huis, de Monettuin en de huisjes van Somass door de Russische Buurt. De route voerde langs groenbakken, een speeltuin en de plek voor de buitenbios, maar ook langs een aantal ‘rotte kiezen'.

Ervaring
Rita Visscher-Noordzij: ‘Ik heb enorm veel waardering voor mensen die zich actief inzetten voor hun directe leefomgeving. Bewoners die iets willen betekenen voor elkaar over voor hun buurt hebben een toegevoegde waarde voor de sociale structuur van Zaanstad. Daarom zijn deze expedities zo waardevol; een breed gezelschap kan met al dit moois kennis maken. Op die manier kunnen we elkaar inspireren en kennis delen.'

Opbrengst
De initiatiefnemers hadden naast presentaties ook vragen aan de deelnemers. Ter plekke werden creatieve oplossing bedacht, tips gegeven en netwerken aan elkaar gekoppeld. Tijdens de expeditie kon iedereen meedenken. Deelnemers konden gegevens en reacties achterlaten op een kaart. Opmerkingen, ideeën, reacties en contactpersonen kan iedereen delen op  de Facebookpagina Stadsexpeditie Zaanstad en op Twitter met #stadsexpeditieznstd

Volgende
Op 24 juni, 9 september en 7 oktober volgen Stadsexpedities in andere delen van de gemeente, met nieuwe deelnemers en nieuwe initiatieven.