Verslag debatavond toerisme

Wat een mooie avond was het woensdag 24 juni op de Zaanse Schans. De zon scheen en was het bijna stil: geen wind en geen bezoekers. Daarentegen was het in de Catharinahoeve eigenlijk geen moment stil: het bruiste van de vele enthousiaste mensen met ideeën, wensen en vragen over toerisme! De avond begon met een introductie door Peter-Jan van Steenbergen, directeur van stichting de Zaanse Schans. Via een korte quiz werd onze kennis over met name de Zaanse Schans getest en de doelen, successen en knelpunten van de Zaanse Schans benoemd.

Wat een mooie avond was het woensdag 24 juni op de Zaanse Schans. De zon scheen en was het bijna stil: geen wind en geen bezoekers. Daarentegen was het in de Catharinahoeve eigenlijk geen moment stil: het bruiste van de vele enthousiaste mensen met ideeën, wensen en vragen over toerisme!

De avond begon met een introductie door Peter-Jan van Steenbergen, directeur van stichting de Zaanse Schans. Via een korte quiz werd onze kennis over met name de Zaanse Schans getest en de doelen, successen en knelpunten van de Zaanse Schans benoemd.

 

Dennis Straat, namens de VVD o.a. wethouder toerisme, benoemde in zijn speech de drie v’s waar we meer op zouden moeten focussen:

·         Verhaal

Focus je op wat ons onderscheidend maakt zoals de Zaan, de Zaanse Schans, Monet, cultuur van werken, tsaar Peterhuisje. Wij zijn old Holland en/of windmill city, maak dit verhaal nog sterker!

·         Voorzieningen

Denk hierbij aan hotels, fietsroutes, kano’s huren, een beter winkelaanbod voor de toerist

·         Verbindingen

Zorg voor goede verbindingen en arrangementen. Haal toeristen in Amsterdam al op met een bus waardoor je ze ook beter kunt spreiden.

Hij gaf ook aan dat er nu een versnelling in het toerisme te zien is, dat de actiepunten van de gemeente een update nodig hebben en benoemde het masterplan toerisme. Je merkt dat er nu meer overnachtingen plaatsvinden en dat we profiteren van de slogan Amsterdam bezoeken Holland zien waarbij onze regio als Old Holland wordt aanbevolen.

Daarnaast prikkelde hij ons ook: hebben we meer grote attracties nodig in Zaanstad en zoja: welke? En willen we straks boven de A7 een bord hebben hangen met ‘Zaanse Schans is vol’ of zorgen we voor een betere spreiding van toeristen in plaats en tijd zoals overdag een boot- en/of fietstocht maken en als het rustiger is naar de Zaanse Schans?

 

In een vriendelijke en open sfeer werd er daarna door bewoners, ondernemers, organisaties en politici met elkaar gediscussieerd en gebrainstormd. 

Hoe kunnen we meer toeristen aantrekken? Hoe kunnen we de toeristen beter spreiden over onze mooie stad en regio? Welk verhaal willen we de toeristen meegeven over onze stad? Hoe kunnen we beter samenwerken als bewoners, ondernemers, organisaties en gemeente? Kortom: hoe kunnen we de kansen die het toerisme oplevert (beter) benutten?

 

De avond leverde veel bewustwording op:

·         Bewustwording dat toerisme kan zorgen voor groei en werkgelegenheid.

In de komende tien jaar wordt een groei verwacht van 25% in de metropoolregio Amsterdam en we zouden wel eens uit kunnen komen op 2 miljoen bezoekers per jaar op de Zaanse Schans.

Tel je zegeningen: het toerisme groeit en er komt een einde aan de crisis!

Toerisme is een vliegwiel dat nu op gang moet komen.

Bij het nieuwe ondernemersfonds kunnen de inkomsten afgeroomd worden en besteed worden aan marketing Zaanstreek omdat iedereen daarvan profiteert.

De (inter)nationale toeristen komen toch al naar de Zaanse Schans, laat dit dan ook het vertrekpunt zijn voor andere arrangementen en benadruk daarbij de korte reistijd ten opzichte van Amsterdam.

·         Bewustwording dat we het vaak over toerisme en ‘de toerist’ hebben, maar bestaat ‘de’ toerist wel?

Zomaar één van de vele vragen die gesteld werd en waar veel mensen vanuit hun eigen kennis en ervaring op in konden haken. Kunnen we niet beter een onderscheid maken tussen nationale en internationale toeristen want de nationale toeristen zien ons meer als Zaanstreek, de regio net boven Amsterdam terwijl wij voor de internationale toeristen Amsterdam zijn. En kunnen we niet ook een onderscheid maken tussen individuen en groepen; tussen mensen die met een bus een halfuurtje de Zaanse Schans bezoeken en mensen die een paar dagen blijven; tussen particulieren en de zakelijke markt. En dan voor deze groepen een analyse maken naar de specifieke wensen en verwachtingen en daar dan nog beter op inspelen?

·         Bewustwording wat een (on)ontdekte schatten Zaanstad heeft.

Bijvoorbeeld het vaak genoemde industrieel erfgoed. En vijf jaar geleden waren nog maar weinig mensen zich bewust dat Monet 25 werken in Zaandam geschilderd had, nu is iedereen hier trots op en zijn er meer dan 1300 mensen rondgeleid. Het ‘product Monet’ kan nog beter benut worden door bijvoorbeeld ansichtkaarten of schilderklassen, wie gaat deze kansen oppakken? De Nauernase Vaart die nu nog bijna niet gebruikt wordt. Het tsaar Peterhuisje dat nu niet makkelijk te vinden is en waar de bewoners nu bezig zijn met een fotoroute. Of de Zuiddijk dat net als de 9 straatjes in Amsterdam iets moois zou kunnen worden. De Zaanse Schans kan worden ‘uitgebreid’ met Zaandijk. Denk aan het Oer-IJ (uniek historisch landschap). Maar kijk ook naar de Zaanse Schans met de ogen van een toerist. Zoals de minister van Energie uit China onlangs zei: zoals de Chinese Muur het beeld van China is voor Nederlanders, zo is voor Chinezen de Zaanse Schans hét beeld van Nederland!

·         Bewustwording van wat er nu gemist wordt.

Een voorbeeld is de Burcht in Zaandam waar riviervaartschepen nu aanmeren en mensen in een troosteloze bouwput stappen. Waarom staat er geen informatie over de bezienswaardigheden of ligt er geen rode loper richting de Dam en Inverdan? Knap de  omgeving waar de wandelroute van Monet loopt en het nieuwe Theehuis gebouwd wordt op zodat we daar trots op kunnen zijn en beter bereikbaar zijn! Op Google zijn er nu geen arrangementen te vinden terwijl er wel veel belangstelling voor is! Richting de wethouder is ook duidelijk aangegeven dat er nu sprake is van lastige bedienbaarheid van de Nauernase Vaart (afdeling havens en vaarwegen) en lastige regelgeving (geen gebruik van stroompunten van de markt op de Rozengracht) waarop gelijk door de stichting Binnenstadmanagement Zaandam aangegeven werd dat ze hier graag over in gesprek gaan met de vraagsteller. Zorg voor een merknaam dat Zaanstad breed is met een product met een sterk merk zoals Amsterdam. Meer en betere camperplaatsen werden genoemd, net als een hop-on-hop-off boot over de Zaan. NS-dagtochten worden gemist; er is nu wel een regiodagkaart voor het openbaar vervoer maar NS wil daar niet in meewerken. Een rondtrein of bus door de regio waar je langs alle hotspots gaat. Bezoek aan een cacaofabriek. Busparkeerplaatsen buiten de Zaanse Schans waar fietsen al klaar staan. Een mooi verbindend verhaal en arrangementen worden nu gemist terwijl er al heel veel is: denk na wat de iconen van de Zaanstreek zijn en waar je op locaties en evenementen stuurt! Ook een VVV-kantoor wordt gemist en weinig mensen blijken te weten dat die nu in het Inntelhotel zit.

·         Bewustwording van elkaar.

Sluit aan bij de juiste partijen zoals Amsterdam Marketing en Connexxion waar nu via de buslijn ‘heritage line’ 80.000 bezoekers zijn gekomen naar de Zaanse Schans en neem dat als vertrekpunt. De rol van de overheid is  vooral als intermediair gewenst: faciliteer organisaties en losse initiatieven zodat daar synergie uit komt. Kan er een lidmaatschap komen voor de Zaanse toeristische sector waardoor we beter kunnen samenwerken? Zoek behalve Zaanse samenwerking ook samenwerking met bijvoorbeeld Alkmaar. En bedenk steeds wat hebben wij elkaar te bieden als bewoners, ondernemers, organisaties en gemeente en hoe kunnen we elkaar versterken?

Op de avond kwamen diverse mensen met elkaar in contact en zijn er eerste stappen tot verbindende ideeën gezet. Één heel concreet verbindend idee kreeg de steun van alle aanwezigen: we maken een overzicht van alle aanwezigen met daarbij ieders contactgegevens en korte omschrijving wat hij/ zij doet, aanbiedt en zoekt zodat er nog makkelijker verbindingen gelegd kunnen gaan worden!

 

Aan het begin schreven we al dat het die avond op de hele Zaanse Schans stil was, maar dat het in de Catharinahoeve de hele avond bruiste van de energie. We willen graag iedereen bedanken voor zijn/ haar aanwezigheid, inbreng en gastvrijheid. Het was duidelijk dat deze avond smaakte naar meer dus wij gaan kijken hoe we hier een vervolg aan kunnen gaan geven. In de tussentijd hopen we dat er veel nieuwe samenwerkingen uit deze avond komen en zijn benieuwd welke dat zijn!

 

 

Namens de organisatie van deze avond,

 

Peter-Jan van Steenbergen (directeur stichting de Zaanse Schans)

Mustafa Kedilioglu (vice-voorzitter bestuur VVD Zaanstad)

Annemarie van Nieuwamerongen (raadslid en woordvoerder toerisme VVD Zaanstad)