Meer mensen uit de bijstand aan het werk!

Onderzoek wijst uit dat sommige uitkeringsgerechtigden in de bijstand helemaal geen tijdelijk werk of flexibel (via een uitzendbureau) werk willen accepteren omdat het opnieuw doorlopen van een aanvraagprocedure bij de gemeente door sommige bijstandsgerechtigden als drempel ervaren wordt. De VVD wil iedere drempel die uitstroom naar werk belemmerd, zo veel mogelijk wegnemen!

Wij vinden dat burgers die vanuit de bijstand uitstromen richting een baan met en tijdelijk karakter zich hard inzetten om niet afhankelijke te zijn van bijstand en flexwerk kan juist de kansen op langdurige uitstroom UIT de bijstand vergroten. Uiteindelijk worden je kansen op een baan (met een langdurige karakter) vergroot wanneer je in ieder geval werkt, in plaats van dat je dreigt langdurig werkzoekend te blijven.

De VVD ziet graag dat zo veel mogelijk mensen deelnemen aan het arbeidsproces. Of dat nu tijdelijk, vast, flexibel is...... Werk is werk!. Daarbij komt dat het aannemen van tijdelijk werk, vanuit een bijstandssituatie, zoals ik eerder gezegd heb, de kansen op langdurige uitstroom uit de bijstand vergroot.

De VVD heeft tijdens het behandelen van de kadernota het college opgeroepen middels een motie, terugkeer in de bijstand niet te zien als nieuwe situatie en een verkorte procedure te maken voor mensen die vanuit de bijstand werk vinden met een tijdelijk karakter. Ook andere partijen hebben deze motie omarmt en gesteund wat uiteindelijk heeft geleid tot het unaniem aannemen van de motie door alle raadsleden!

U kunt de motie lezen door op onderstaande link te klikken:

Armagan Babaoglu, VVD Zaanstad Raadslid