Verslag raadsvergadering 7 maart 2024

De vergadering werd om 19:35 geopend door de burgemeester van Zaanstad, Jan Hamming. Hij vroeg de aandacht voor de landelijke opschoondag. Hierbij ging zijn aandacht vooral uit naar de harde werkers die Zaanstad kent in deze sector. Zij zorgen er dag in dag uit voor dat Zaanstad zo goed als mogelijk schoon is. De raadsleden konden in dezelfde week ervaren hoe dit is door middel van een werkbezoek. Daarnaast werd Boy Boomsma als steunfractielid beëdigd voor de PVV.

De vergadering ging verder naar de stemmingen zonder debat. Hierbij werd gestemd over:

De zienswijze wijziging in de gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (alle partijen stemde voor). De wijziging in het regelement van Orde artikel 7 en artikel 8 8346063 (alle partijen stemde voor). De wijziging in de beleidsregels openbaarmaking door de Gemeenteraad van Zaanstad (alle partijen stemde voor).

De debatagenda begon met de behandeling van het rekenkamerrapport. Hierin zijn negen aanbevelingen gedaan die over het warmtenet in Zaanstad gaan. De aanbevelingen zijn unaniem akkoord bevonden door de raad van Zaanstad. Het volgende punt betreft de woonvisie 2024 – 2028. Hierin wordt vastgesteld hoe de komende vier jaar de woningmarkt moet worden vormgegeven. Een onderwerp dat iedere Zaankanter betreft in de schaarste van de woningmarkt. Ook de raad buigt zich over het onderwerp, er zijn in totaal 6 moties en/op amendementen bij ingediend.

De SP probeerde hierin gezamenlijk met de PvdD om meer sociale huurwoningen te laten realiseren in dit plan, maar dit werd niet gesteund door de andere fracties.

Alle volgende moties/amendementen werden allen aanvaard, allen werden ook voorgestemd door de VVD.  In de motie schimmelwoningen werd het college verzocht om met de GGD rond de tafel te gaan en afspraken te maken over een meer jaren plan in de bestrijding tegen de schimmel in woningen. Het amendement van de PvdD betreft een wijziging in de woonvisie waarin we als gemeente van Zaanstad aansturen om ontwikkelaars duurzaam en energie neutraal te bouwen. Het laatste punt over dit onderwerp betreft een motie over het Meldpunt voor Goed Verhuurderschap. Hiermee moet de gemeente meer zicht krijgen in de particuliere huursector en vooral de misstanden die in deze sector plaats vinden in kaart zien te krijgen. De PvdA riep met een motie op om een onderzoek te laten doen naar een pilotprogramma van een dergelijk meldpunt.

Twee stemmingen over de plannen en financieringen hiervan volgden, eerst over het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, daarna over het recreatieschap Twiske-Waterland. Beide werden aangenomen en voor gestemd door de VVD fractie. In beide plannen wordt er geschreven over de plannen in de aankomende jaren en de financiële situatie die hierbij. Beide recreatiegebieden behoren niet tot de gemeente Zaanstad. Echter hebben wij als subsidieverstrekkers wel de kans om hierin mee te besluiten.

Als laatste punt op de agenda stonden er twee moties vreemd die alle werden alle twee werden verworpen. Met de motie over slecht onderhouden gebouwen wilde de POV en PVV afdwingen dat eigenaren van verwaarloosde panden een onderhoudsverplichting opgelegd kunnen krijgen. De VVD is van mening dat dit niet via een overheid moet lopen maar de eigenaren zelf het heft in handen moeten nemen in het onderhoud van gebouwen of eigendommen.

In de tweede motie kwam de situatie van de Dukra haven en de ligplaatsen aan de orde. Met de motie zou er uitstel moeten komen voor de woonschepen die nog geen ligplaats en/of huisvesting hebben gevonden. Het moment om dit nog in gang te zetten is volgende de VVD voorbij, als wij als raad dit hadden gewild dan hadden wij dit sneller moeten doen. De ontwikkeling ligt klaar om te beginnen en in een krappe woningmarkt is deze ontwikkeling meer dan welkom.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad