Busbrug nog steeds niet open, maar wij blijven strijden voor Westerwatering!

In de jaren ’80 is de eerste bewoners van Westerwatering een extra ontsluiting beloofd. Wisselend was dat een nieuwe verbinding onder het spoor door aansluitend aan de Vincent van Goghweg of de openstelling van Busbrug De binding. De openstelling van de Busbrug (ookwel de tweede ontsluiting) zorgt ervoor dat verkeer vanuit Westerwatering veel sneller de snelweg, namelijk de A8, kan bereiken. Maar ook eenvoudig het noorden van onze gemeente in kan zonder eerst kilometers zuidelijk te moeten rijden.

De aanleg van een tunnel onder het spoor door (ookwel de derde ontsluiting genoemd) zou ervoor moeten zorgen dat verkeer vanuit Westerwatering rechtstreeks de Provinciale weg op kan en ook via de Vincent van Goghweg en het Prins Bernhardplein naar de A7 (en de A8) kan rijden. Deze ontsluiting stond in de jaren ’80 al ingetekend in de ontwerpplannen van de wijk Westerwatering.

Vandaag is bekend gemaakt dat de Busbrug waar de VVD al jaren voor strijdt nog steeds niet open mag: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-4287.html. De verkeersstromen zijn sinds de jaren '80 alleen maar toegenomen en met de bouw van onder meer de Zaanse Helden gaan de verkeersstromen in Westerwatering alleen maar groter worden. Daarom is de weigering van de vergunning voor de openstelling een enorme teleurstelling voor de bewoners van de wijken Nieuw West, Westerkoog en Westzaan.

De VVD wil dat zowel de tweede als de derde ontsluiting zo spoedig mogelijk open gaan c.q. aangelegd worden. We hebben daar onder andere onderstaande motie voor ingediend. Deze motie draagt de burgemeester en de wethouders op om nu eindelijk eens te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden voor de derde ontsluiting zijn. De burgemeester en wethouders hebben in december 2023, na stevig aandringen van de VVD, aangegeven dat ze €220.000 uitgeven aan een onderzoek naar de Derde ontsluiting Westerwatering.

We houden u op de hoogte en blijven vechten voor de beide ontsluitingen.