Verslag raadsvergadering 21 december 2023

Vervroegd en op ons kerstbest gekleed begonnen wij deze laatste raadsvergadering van het jaar met het afscheid van onze zeer gewaardeerde collega de heer Haasen van de PVV. Afgelopen november is hij (ook tot zijn eigen verbazing) verkozen tot lid van de Tweede Kamer. Door zijn afscheid hebben wij de heer Barends mogen verwelkomen als zijn vervanger. Deze raadsvergadering weer belangrijke punten op de agenda waarbij wij in deze raad geen debat hebben gevoerd en alleen gestemd zoals bijvoorbeeld: extra geld voor het Zaans Museum, de Najaarsrapportage van Zaanstad, wij geven Koog aan de Zaan een eigen vlag en het voorbereidingsbesluit voor het Zuidelijk deel van het Hembrugterrein.

Na de stemmingen waar wij allemaal voor gestemd hebben zijn wij begonnen met de debatpunten. Het eerste punt was Hofwijk Noord Fase 3 waar de SP natuurlijk pleitte voor meer sociale huurwoningen. Zoals in het coalitieakkoord besproken hielden wij ons aan het aantal van 30% sociale huur en hebben tegen deze motie gestemd. De PVDA wilde in dit besluit ook opnemen dat wij steven naar duurzame bouw en dus houtbouw specifiek benoemen, dit vinden wij een mooi streven. Tjeerd nam voor dit onderwerp het woord en gaf de mening van de VVD op dit besluit: wij vinden de startnotitie van Hofwijk Noord fase 3 een goed idee, laten we vaart maken met deze woningbouwopgave!

Het volgende onderwerp was de verlenging en verbreding van Pact Poelenburg naar Pact Zaandam Oost. Veel moties vanuit de Raad, je ziet dat wij dit met elkaar een belangrijk onderwerp vinden. Enkele onderwerpen waar wij bij dit onderwerp over spraken: een leefbaarheid coördinator, extra buurthuis, preventie door jongerenwerkers, extra pijlers met het oog op integratie. Het Pact Zaandam-Oost is een visie, een stip aan de horizon. De uitvoering wordt vormgegeven in uitvoeringsplannen en deze plannen worden iedere vier jaar bijgesteld. Omdat Annemarie elke week voor haar werk zich in Poelenburg bevindt, nam zij als ervaringsdeskundige namens de VVD het woord. De mensen die werken in deze wijken werken in pittige omstandigheden en hebben steun nodig vanuit een eensgezinde gemeenteraad.

Veel moties die op het pact zijn ingediend zijn wellicht goedbedoeld, maar gericht op de uitvoering en onder te brengen in drie categorieën: ongewenst, overbodig (want het gebeurt al) en/of onuitvoerbaar.

"Ik zie bijvoorbeeld een motie over opbouwwerk en dat de mensen die in de wijk werken beter opgeleid moeten worden in opbouwwerk. Ikzelf ben cum laude afgestudeerd in opbouwwerk en dan zou de Zaanse Raad met het aannemen van deze motie zeggen dat ik (en alle andere professionals) het nu niet goed doe en hierin beter opgeleid moet worden, dat voelt als een dolk in mijn rug. Zoals ik al zei, deze moties zijn onnodig, ongewenst of onuitvoerbaar, wij zullen dus tegen al  moties gaan stemmen.”

De politieke partijen die de moties hadden ingediend waren niet blij met onze reactie, maar daarna bevestigden de burgemeester en wethouders onze punten: ze waren allemaal overbodig, ongewenst en/of onuitvoerbaar. Vervolgens trokken alle partijen hun moties in en werd er alleen nog maar over het pact zelf gestemd. Deze werd unaniem aangenomen.

Na afloop van het debat hebben we diverse complimenten van ambtenaren en andere werkers uit de wijk gekregen omdat zij zich door de VVD gesteund, gehoord en begrepen voelden om deze complexe wijken en kwetsbare bewoners vooruit te helpen.

Eerder dit jaar heeft de VVD een motie ingediend waarin wij het college oproepen om een onderzoek te doen naar een derde ontsluiting van de Westerwatering. Nu ligt een raadsvoorstel voor waarbij gevraagd wordt om budget voor dit onderzoek vrij te maken. Casper nam het woord op dit onderwerp: “Al 40 jaar is de wijk Nieuw-West (Westerwatering en Westerspoor) op weg naar een groei naar 4500 woningen. De VVD zet zich al jaren in voor een derde ontsluiting van Westerwatering om deze inwoners de wijk te laten verlaten. De second opinion kostenraming Guisweg heeft ook deze verbinding als waardevol aangemerkt. Wij zijn zeer benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek die wij over zeven maanden moeten ontvangen.”

Wij hebben deze avond voor de financiële en controleverordening 2023 gestemd. Na een kort debat waarin de POV enkele wijzigingen heeft willen doorvoeren om vooral de indexaties inzichtelijker te maken maar ons niet heeft kunnen overtuigen van het nut van hun moties. De raad heeft voor dit raadsvoorstel gestemd en de wethouder financiën is hier natuurlijk blij mee.

Voor wij naar de moties vreemd konden gaan heeft de Zaanse raad nog gestemd voor de regionale havensverordening Noordzeekanaalgebied waarbij de Partij voor de dieren heeft geprobeerd om fossiele brandstoffen in dit gebied versneld te verbieden en de voorstel om geen datacentra in Zaanstad te laten vestigen in verband de grote stroomnoodzaak van deze gebouwen.

Voor wij naar de kerstborrel konden hebben wij nog een belangrijke motie vreemd van D66 behandeld waarbij gevraagd werd om meer asielzoekers op te nemen in Zaanstad. Wij zijn van mening dat de oplossing van dit probleem niet in Zaanstad ligt, er zijn genoeg andere gemeenten die zich (anders dan Zaanstad) niet aan hun taakstelling houdt. Dit probleem moet en kan opgelost worden in Den Haag, gelukkig zijn er nu onderhandelingen voor een nieuw kabinet. Wij wensen u een heel fijne kerstdagen, wij hebben twee weken reces maar zijn daarna weer vol goede moed en energie bezig om Zaanstad mooi te houden en nog net een stukje mooier te maken.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad