Verslag Raadsvergadering 9 november 2023

Donderdagavond 9 november 2023, de raadsvergadering met de begrotingsbehandeling voor de begroting 2024-2027. Na weken van voorbereiding, Zaanstad beraden, schrijven van conceptmoties, overleggen met andere fracties was dit het slotstuk waarin wij zouden gaan stemmen met de Zaanse Raad. Wederom zorgde de gebruikelijke handdruk van de burgemeester voor de opening.

Traditiegetrouw starten wij met programma Financiën. Er werd meteen een vraag gesteld aan onze wethouder financiën, Stephanie Onclin, om bij de komende begroting aanpassingen in de risicoanalyse toe te passen. Dit kwam voort uit een motie van de ChristenUnie. Deze vroegen om te berekenen, hoe groot het risico op schade is door weersomstandigheden.

Zoals verwacht na hun inbreng in het Zaanstad beraad kwam de PVV met een amendement over Rioolheffing welke zij wilde verhogen met de “standaard” 8 procent. Hierop gaf onze fractievoorzitter, Fidel Lopes, meteen aan dat de VVD tegen zal stemmen. Ondanks dat wij ook de partij zijn van de zo laag mogelijke lasten moeten wij ook realistisch met onze gelden omgaan. Omdat wij binnen Zaanstad al een korting toepassen op de rioolheffing, en vandaar dat wij deze heffingen niet kostendekkend hebben hoeven maken omdat er nog een reserve is van voorgaande jaren. Dit betoog werd door de wethouder financiën aangevuld, die aangaf dat een stijging in de kosten veel hoger zou zijn de komende jaren als we nu deze aanpassing zouden doorvoeren.

Democratisch Zaanstad kwam met een amendement: aftel Dam tot Dam Fietspad.

De VVD stemt hiertegen omdat wij gerust de inhoud van deze aanpassing snappen maar wij wel van mening zijn dat dit een gepasseerd station is.

Na een korte schorsing gingen wij verder met, programma: Kansengelijkheid - de evenwichtige Gemeente. De SP diende een motie in: geen kostendelersnorm bij mantelzorg.

De SP was ervan overtuigd dat in andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Den haag en Rotterdam zaken anders aangepakt worden dan in Zaanstad, helaas is dat niet het geval. Zaanstad doet het exact hetzelfde en daarom stemt de VVD ook tegen deze motie omdat hij iets vraagt wat niet nodig is. Ook tegen de motie van de SP om een alle kinderen een schooltuintje te geven, stemt de VVD tegen. De behoefte en middelen zijn niet aanwezig bij de scholen.

De Partij voor de Dieren diende een motie in om voorrang te verlenen bij het verkrijgen van sociale huurwoningen, voor startende dierenartsen en assistenten. Hier stemt de VVD ook tegen. De orkaan maakte dit compleet om op X (voormalige Twitter) de PvdD te dopen tot Partij van de Dierenassistenten.

D66 kwam met een motie voor de inburgeringsplicht. De motie roept op om te streven 100% inburgeringsplichtigen met een persoonlijk plan in plaats van de 50 tot 70% die het college voorstelt. De VVD was voornemens om voor te stemmen, maar ziet een haalbaarheid van 100% niet als realistisch. Gelukkig is uiteindelijk deze motie ingetrokken zodat wij niet voor een motie hoefde te stemmen die onrealistische waarden vraagt.

Met de start van programma verstedelijking trapten we af met een motie van de SP, ondersteunt door DZ, VVD, ROSA, PvdA, CU. Deze motie luidt als volgt: geef Molletjesveer, Noorderveld, Zaankwartier, Zaans Pijl en Westknollendam Openbaar vervoer. Als mede-indieners stemmen wij natuurlijk voor want deze hoek van Zaanstad heeft echt behoefte aan een sterke OV verbinding.

Na een korte koffiepauze zijn wij van start gegaan met programma duurzaamheid.

D66 stelde via een motie, dat er een plan van aanpak gemaakt moet worden voor het versneld invoeren in Zaanstad van elektrisch varen. Hier zijn wij als VVD tegen omdat wij de stappen die nu genomen worden voldoende vinden, je moet mensen niet dwingen om dit sneller te doen en hiermee op kosten te jagen.

Wij sloten dit blok af met een motie, ingediend door het CDA en ondersteund door de POV, VVD, DZ, PVV en DENK. Deze motie vroeg om geen windturbines te bouwen aan de Noorder IjPlas. Wij zijn als mede-indieners natuurlijk voor deze motie en geven met deze motie een signaal aan de provincie en Amsterdam dat wij als gemeente niet blij zijn met de windmolens die aan de rand van onze gemeente worden neergezet en hiermee de gebieden binnen Zaanstad schaden.

Het volgende programma was: gezondheid. Een motie ingediend door PvdA, ondersteund door SP, GL, D66, ROSA, VVD en POV welke oproept om te normaliseren in de jeugdzorg, vraagt concreet:

- Te inventariseren welke normaliserende initiatieven al toegepast worden in Zaanstad.

- Te inventariseren welke normaliserende initiatieven extra toegepast zouden kunnen worden in Zaanstad.

Wij zijn als mede-indieners natuurlijk voor deze motie.

Wij gaan van start met programma : economie, kunst & cultuur. Een motie van de PvdD steunen wij en zijn wij zelf mede-indiener, samen met de PvdA. Dit gaat over de inzet van reclamecapaciteit voor maatschappelijke doeleinden waarbij wij rekening houden met het verdienmodel van de gunningspartner. Tegelijkertijd zijn wij tegen een motie van deze zelfde PvdD, die gaat over het aantrekken van plantaardige ondernemers naar Zaanstad. Wij zijn van mening dat wij in Zaanstad al veel ondernemers van dit kaliber hebben en dat wij niet alleen hen moeten aantrekken maar dit breder moeten trekken om alle ondernemers naar Zaanstad te trekken.

Er zijn geen moties of amendementen voor programma 6: `Veiligheid.

Het laatste programma deze avond was programma 7: samen werken aan Zaanstad. Groenlinks kwam met een motie, ondersteund door de PvdA, D66, CU en DZ. Het gaat hier over werken vanuit vertrouwen. De suggestie in deze motie is dat deze partijen geen vertrouwen hebben dat het college vanuit vertrouwen handelt en communiceert met de stad. De oproep van GroenLinks komt regelrecht uit de begroting en de tekst staat letterlijk hierin. De VVD vind dit dan ook een zinloze motie.

Voor onze wethouder financiën natuurlijk de felicitaties, want haar begroting is met een ruime meerderheid aangenomen.

De gehele vergadering is terug te kijken op de website van de gemeente: https://zaanstad.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/5f1f17d8-f0b3-4a52-bbc8-408adac1ac40

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes

Fractievoorzitter VVD Zaanstad