Verslag raadsvergadering 12 oktober 2023

Donderdagavond 12 oktober 2023, was het weer zo ver. Wij hadden een raadsvergadering. Na een hele goede samenwerking en voorbereiding als fractie, zaten wij voltallig, inclusief de steunfractieleden, klaar voor de vergadering. De gebruikelijke handdruk van de burgemeester zorgde voor de opening.

Met de benoeming van Jochem de Haan, kreeg D66 een steunfractielid erbij. De Christenunie en het CDA willen softdrugs verbieden op straat en de kringloopwinkels helpen door in de APV op te nemen dat zij geen register hoeven bij te houden over hun afnemers. Over het laatste punt hadden wij vragen, wij zijn namelijk benieuwd wat er precies verstaan wordt onder een kringloopwinkel?

Verordening 2023 tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (APV) Zaanstad 2013 werd unaniem aangenomen.

De avond kenmerkte zich door meerdere schorsingen en ook meerdere moties en amendementen werden ingetrokken deze avond. Het Amendement "Propositie MRA Agenda Brede Welvaart inzichtelijk maken Zaanstad", zorgde voor een emotionele en een stevige toespraak van onze fractievoorzitter richting de overige raadsleden, om hier niet voor, maar juist tegen te stemmen. Dit omdat wij hiermee als Zaanstad niet als betrouwbare partner zou overkomen. Gelukkig zijn sommige partijen staande de vergadering nog veranderd in hun mening en zijn deze amendementen niet aangenomen en blijft Zaanstad zijn afspraken naar de regio nakomen.

Lid (Casper) Davelaar heeft nog een bijdrage geleverd om nogmaals te benadrukken, hoe belangrijk de komst van de A8-A9 is voor Zaanstad. Dit deed hij naar aanleiding van de bijdrage van lid Doeves-de Boer die met anderen een motie vreemd heeft ingediend waardoor de leefbaarheid in Zaanstad Noord op de agenda kwam te staan.

Ook onze wethouder mocht reageren op input van Democratisch Zaanstad over de BIZ. Dit omdat er geen draagvlak zou zijn bij de ondernemers, volgens lid Kerkhoven. Wethouder Onclin refereerde naar haar bijdrage tijdens het Zaanstad beraad. Dat hetgeen nu beweerd wordt feitelijk onjuist was en dat er al genoeg is ondernomen en daarom nu dan ook wordt overgaan tot een draagvlakmeting. Ook kunnen ondernemers op 18 oktober 2023 naar een informatiesessie over dit onderwerp.

De avond eindigde met een motie van treurnis ingediend door groep Lassooy en ondersteund door de PVV tegen de Burgemeester en Wethouders. Dit omdat het college van B&W de keuze heeft gemaakt om een Nederlandse vlag halfstok te hangen en niet heeft gekozen voor een Israƫlische vlag. Deze motie riep heel veel verschillende emoties op bij de verschillende partijen en velen distantiƫren zich daarom ook van deze motie. Wij als VVD vinden dat de indiende partijen het recht hebben om hun mening over deze kwestie te geven maar vinden een motie van treurnis niet het correcte instrument. De PVV en groep Lassooy waren dan ook de enige partijen die voor stemden.

De gehele vergadering is terug te kijken op de website van de gemeente Zaanstad: https://zaanstad.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/9b91e4d5-c6f6-4712-a056-d6c408cbb654

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad