Verslag raadsvergadering 25 mei 2023

Op 25 mei 2023 kwam de Gemeenteraad bijeen om wederom belangrijke besluiten te nemen waarmee we de stad nog beter en mooier maken. Na de beëdiging van het nieuwe raadslid Katinka Kroon (GL) en de nieuwe steunfractieleden: Gokhan Dilsiz (PvdA), Naomi Vink (CU) en Lars Drenth (groep Lassooij) is de stemming zonder debat gestart. Er is eervol ontslag verleend aan de plaatsvervangend gemeentelijke ombudsman. Verder hebben we positieve zienswijze gegeven op de 1e gewijzigde begroting 2023 van de GGD Zaanstreek Waterland, op de financiële jaarstukken 2022 - 2024 CNB Noordzeekanaalgebied en op de Ontwerpbegroting 2024 en eerste begrotingswijziging 2023 van de Rekenkamer Metropool Amsterdam. Ook zijn de Begroting VrZW 2024 en Jaarstukken 2022 vastgesteld. De raad heeft ingestemd met de oprichting van de Stichting Waarborgfonds voor de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland. Het jaarlijkse verslag van alle fracties betreffende hun uitgaven van de fractievergoeding is gecontroleerd en goed bevonden. Tot slot is de heer Kerkhoven per 9 juni 2023 herbenoemd tot lid van de agendacommissie.

De eerste punten op de debatagenda waren de Startnotitie Westzijde 248-252 en Startnotitie De Beren. Het bouwen van nieuwe woningen is voor de VVD een belangrijk speerpunt. Daarom heeft de VVD ingestemd met zowel de startnotitie Westzijde 248-252 alsook de startnotitie De Beren (Krommenie). In beide startnotities gaat het om 100% sociaal huur voor een aantal specifieke doelgroepen. Dat geeft in onze ogen verlichting op de woningmarkt en biedt kansen voor o.a. (werkende) jongeren en vitale ouderen. Beide Startnotities zijn door de raad aangenomen.

Ook hebben we de Algemene subsidieverordening Zaanstad 2023 en het Sanctie- en Algemeen beleid voorschot en betaling vastgesteld. De evaluatietermijn van de verordening was een van de discussiepunten en die blijft 5 jaar zoals in het raadsvoorstel opgenomen. De VVD is voorstaander van het geven van subsidies, daar horen uiteraard ook bepaalde criteria bij. De criteria moeten te allen tijde helder zijn voor de subsidieontvangers. De ingediende moties en amendementen rondom dit thema zijn om die redenen dan ook verworpen.

De Voortgangsrapportage jeugdhulp is door de raad behandeld. Het voorstel van het college is de frequentie van het rapporteren te verlagen van vier naar twee keer per jaar. De VVD vindt de kwaliteit van de rapportages belangrijker dan de frequentie. Het amendement van DZ dat pleit voor drie rapportages per jaar is dan ook verworpen en de raad heeft ingestemd met de voortgangsrapportage Jeugdhulp conform het raadsvorstel.

Het Project Volkshuisvestingsfonds sloopnieuwbouw en renovatie beoogt woningen in Zaandam-Oost met een slecht energielabel en een funderingsprobleem op te knappen en naar minimaal energielabel B te brengen. De VVD steunt dit plan. Het plan draagt bij aan het verduurzamen van de woningvoorraad en daarmee het vernieuwen van de openbare ruimte en het versterken van de veiligheid en leefbaarheid in het gebied.

Tot slot heeft de Zaanse Raad een drietal moties vreemd behandeld. Als eerste is de motie Actief informeren plaatsing windturbines NoorderIJ Plas van het CDA en POV behandeld. Door de toezegging van het college is deze motie ingetrokken. De motie Bezoekers parkeren vraagt om voor elk woonadres in betaald parkeergebied mogelijkheid te bieden tegen gereduceerd tarief bezoek aan te melden. De VVD heeft vanzelfsprekend deze motie gesteund en de motie is door de raad aangenomen. Bij de behandeling van het bestemmingsplan Hofwijk Noord eerder dit jaar is de motie Verhuizing pallethandel De Boer in de raad besproken. De wethouder heeft al eerder een toezegging gedaan en zodoende is deze motie verworpen.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad