Verslag raadsvergadering 6 april 2023

De raadsvergadering van april 2023 kende een rijkgevulde agenda met belangrijke onderwerpen zoals de behandeling van de herbenoeming van de burgemeester Jan Hamming en de definitieve keuze voor het voorkeursalternatief Guisweg. Voor de VVD was de behandeling van het voorkeursalternatief Guisweg dusdanig belangrijk dat wij de raad hebben gevraagd om dit agendapunt als eerste debatpunt te behandelen. Dit steunde de raad unaniem.

Naast de gebruikelijke agendapunten zoals het installeren van twee nieuwe steunfractieleden, het behandelen van de mededelingen en het vaststellen van de spreektijd hebben wij ons als raad teruggetrokken om in beslotenheid te overleggen over de herbenoeming van Jan Hamming. In het openbare gedeelte van de vergadering is verteld dat de raad Jan Hamming voordraagt voor herbenoeming.

Tijdens de stemmingen zonder debat is gestemd voor: een herstelbesluit Hembrugterrein Noordelijk deel omdat in het bestemmingsplan enkele punten verkeerd stonden, een herstelbesluit over de geluidscontouren in de Havenstraat, de verordening Zeehavengelden 2023, een wijziging in de maatschappelijke ondersteuning, Plan van aanpak 2023-2026 voor het verbeteren van de woningkwaliteit, het kritische rekenkamerrapport afgehamerd, is ons eigen Regelement van Orde aangepast waardoor deze voldoet aan de nieuwe eisen over geheimhouding en mogen steunfractieleden voortaan 16 jaar zijn.

Voordat wij voor Visie Fijn Wonen in Poelenburg stemden, heeft Annemarie een stemverklaring namens de VVD gegeven. In de visie missen wij de integrale aanpak met veiligheid aangezien een veilige wijk de belangrijkste wens van de bewoners is. Daarom kijken we uit naar de uitvoeringsplannen waarin concrete  acties komen te staan (die we dan kunnen bespreken en waar nodig aanpassen). Poelenburg en Peldersveld zijn kwetsbare wijken die we beschermen met de Rotterdamwet (waarin we afgesproken hebben dat er niet nog meer kwetsbare bewoners in de wijk mogen komen wonen). De plannen voor tijdelijke woningen voor nog meer kwetsbare mensen aan de Zuidervaart zullen daarom niet op onze steun kunnen rekenen.

Het eerste punt van de debatagenda was de behandeling van het definitieve alternatief voor de nieuwe Guisweg en de ondertunneling hiervan. Casper heeft de raad meegenomen in het standpunt van de VVD. Het plan dat nu voorligt fantastisch nieuws is voor de bewoners, tennissers, treinreizigers, het landschap van Koog aan de Zaan dat weer gerepareerd kan worden, autorijders en ook fietsers maar de grootste winnaar is de verkeersveiligheid! Daar kan toch niemand tegen zijn? Dit raadsvoorstel is dan ook vastgesteld. Alle amendementen en moties die veranderingen voorstelden  in dit raadsvoorstel hebben wij tegengestemd, net als een meerderheid van de raad. Nu snel door naar de volgende stap.

Bij de startnotitie Monseigneur Callierstraat in de Rosmolenbuurt vroeg o.a. D66 de participatie met de buurt anders aan te pakken en de bewoners sneller en beter te betrekken. Ook is de wens dat er geen parkeerplaatsen teniet gedaan zouden worden, dit klonk als muziek in de oren dus beide moties hebben wij van harte ondersteund. De SP wilde dat elke sociale huurwoning die gesloopt gaat worden ook terugkomt in het plan. Wij zijn van mening dat het plan dan niet meer rendabel te maken is en dat we dan de 30% grens die wij hebben vastgesteld overschreden wordt. Zodoende hebben wij tegen deze motie gestemd.

De PvdD heeft het punt al vaker aangestipt maar ook bij deze startnotitie is de wens om minimaal 1 woning te realiseren die volledig rolstoelvriendelijk is. . Het college vond dat dit amendement te vroeg in het traject kwam, de raad was het niet met het college  eens. In een startnotitie stel je de uitgangspunten vast en daarom hebben wij dit voorstel ook gesteund samen met een meerderheid van de raad.

Het vaststellen van het bestemmingsplan Hofwijk Noord waarbij Zaanstad ruim 700 woningen gaat bouwen werd aangevuld met een motie van o.a. DZ die vraagt om een ondernemer die al diverse handreikingen van de gemeente heeft gehad nogmaals te ondersteunen bij een verhuizing om ruimte te maken voor dit plan. Natuurlijk zien wij ook in dat voor deze ondernemer het vervelend is dat hij moet verhuizen, maar dit was reeds bekend toen de huidige eigenaar het bedrijf enkele jaren geleden kocht. Nu het plan tegenhouden vinden wij dus niet wenselijk maar we onderschrijven dat de gemeente  wel in gesprek moet blijven met deze ondernemer. De meerderheid van de raad heeft net als wij voorgestemd en daarmee kan dit plan weer een stap verder worden gebracht. Daarmee is Zaanstad weer een stap dichterbij zijn bouwambities.

In Koog aan de Zaan wordt een tankstation vervangen door een kleinschalig woningbouwproject. De ondernemer is in goed overleg akkoord gegaan met deze ontwikkeling. De SP wil de reeds bestaande regels dat wij in kleinschalige woningbouwprojecten niet vasthouden aan de 30% sociale huurwoningen aanpassen. Hier was de raad het niet mee eens, het gehele plan is wel vastgesteld.

De afgelopen weken is het al vaak in de media geweest, het plan Achtersluispolder is aangepast door het college. De bedoeling was om dit gebied volledig om te bouwen tot een woonwijk, met deze aanpassing blijft er meer ruimte voor bedrijven. Dit is een dilemma voor de VVD; willen we meer woningen in Zaanstad of willen we een fijne vestigingsplaats voor bedrijven? Voor de VVD zijn beide punten even belangrijk , maar politiek is keuzes maken in schaarste. Wij zijn dan ook een voorstander van deze bijstelling en blij dat er meer ruimte blijft voor (de reeds gevestigde) bedrijven in de Achtersluispolder.

Aan het eind van de avond mocht ik zelf nog even kort in debat met het CDA over hun motie vreemd om slagwerkgroep De Saen drie jaar lang te ondersteunen in hun huur welke recent door omstandigheden flink is verhoogd. Omdat wij van mening zijn dat dit niet een maatschappelijk groot doel dient (althans niet groter dan enkele andere alternatieven in de stad) en wij drie jaar erg lang vinden, hebben wij aangegeven dat wij niet deze motie zullen steunen. Na een bevredigend antwoord van de wethouder heeft het CDA besloten om deze motie terug te trekken.

Komende maand staan weer veel verschillende onderwerpen op de Zaanse politieke agenda. Ook komt een reces van twee weken aan. Volgende raadsvergadering is op 25 mei, dan weer een verslag van mijn hand om jullie mee te nemen in wat er speelt in Zaanstad en hoe de VVD daarmee is omgegaan.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad