Verslag raadsvergadering 9 maart 2023

In de eerste vergadering na het voorjaarsreces stonden onder andere de volgende punten op de agenda: De economische visie; stikstofruimte; het geluidsniveau van kerkklokken, het verlagen van de leeftijd voor steunfractieleden, het gebruik van TikTok door onze burgemeester en een motie van Tjeerd Rienstra over het standplaatsenbeleid in onze gemeente.

Na het installeren van een nieuw (tijdelijk) raadslid en daardoor ook een nieuw steunfractielid voor de fractie van DENK, het bedanken van Andre Maaskant voor zijn diensten als tijdelijk griffier en het welkom heten van Marcel van Dam als nieuwe interim griffier van Zaanstad konden wij de vergadering aanvangen met de stemmingen zonder debat.

We beginnen met een bijdrage van Annemarie bij de stemming inzake de Kadernota GGD Zaanstreek Waterland 2024. Annemarie heeft bedongen dat er scenario’s worden uitgewerkt om de Veiligheidsregio en de GGD Zaanstreek-Waterland gezamenlijk te gaan huisvesten zodat er op de huidige locatie van de GGD (Vurehout 2) woningen gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast moet wat VVD betreft  een betere onderbouwing komen van de kosten die de GGD maakt. Deze moties zijn door de wethouder toegezegd en daarmee kon de VVD instemmen met de Kadernota GGD Zaanstreek Waterland 2024 en zijn de moties ingetrokken.

Tjeerd heeft de raad meegenomen in zijn blik op de Economische Visie waarin onze eigen wethouder, Stephanie Onclin, vanuit het college het voortouw genomen heeft. Tjeerd heeft aangegeven dat de Economische visie erg ambitieus is; de VVD is daar vooral erg tevreden over: op naar een economisch nog sterker Zaanstad! Tjeerd heeft kritiek op het gedwongen uitkopen van melkveehouderijen als enig voorbeeld te noemen en heeft samen met andere partijen een amendement ingediend om dit uit de Economische visie te halen. Dit amendement heeft het gehaald! Het college heeft toegezegd de motie van de VVD over het standplaatsenbeleid uit te gaan voeren, daarop heeft de VVD ook deze motie ingetrokken. Uiteraard houdt de VVD scherp in de gaten wanneer deze toezegging tot uiting komt.

Bij het raadsvoorstel rondom de concept Termijnagenda 2023 van de MRA is een amendement ingediend met als doel het onderwerp 'natuur' zowel inhoudelijk als procesmatig toe te voegen aan de MRA-agenda en de Termijnagenda 2023 van de MRA. De VVD zag dan ook niet de toegevoegde waarde van dit amendement omdat wij van mening zijn dat dit reeds goed beschreven staat in de inhoudelijke agenda. Desondanks heeft dit amendement op een meerderheid van de raad kunnen rekenen.

Vervolgens heeft Fidel het woord gevoerd over het raadsvoorstel rondom het geluidsniveau van (kerk)klokken en de motie over de subsidieregeling voor de aanpassing aan de kerklokken.  De VVD heeft voor het raadsvoorstel en tegen de motie (omdat volgens ons 5 jaar lang genoeg is om subsidies uit te delen voor vervanging) gestemd en roept daarmee het college op om de kerkklokken ’s nachts te dempen.

Als één na laatste punt op de agenda stond een motie tot aanpassing van de Reglement van Orde als het gaat om de wijziging van de minimumleeftijd voor steunfractieleden. De VVD is voorstander om jongeren meer betrekken bij de politiek en wij willen daarom graag jongeren vanaf 16 jaar verwelkomen als steunfractieleden mits dit juridisch ook mogelijk is. De Burgemeester heeft toegezegd dat dit het geval is dus daarom hebben wij, met bijna de hele raad, voorgestemd.

Als laatste op de agenda stond een motie van de ChristenUnie en DZ waarbij zij vragen om het TikTok gebruik van onze burgemeester, de heer Hamming, per direct te laten stoppen. De VVD is bewust van de risico’s van het gebruik van TikTok. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat de burgemeester daarin zelf een verstandige afweging kan maken en hebben daarom tegen deze motie gestemd. De motie is gelukkig ook verworpen.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes

Fractievoorzitter VVD Zaanstad