Verslag raadsvergadering 2 februari 2023

De eerste raadsvergadering van 2023 stond gepland voor 2 februari nadat wij drie weken in de Zaanstad beraden inhoudelijk met elkaar in debat zijn gegaan over diverse onderwerpen. Tijdens deze raadsvergadering werden besluiten genomen over onder andere: kwijtschelding voor ondernemers voor gemeentebelasting, het instellen van een vertrouwenscommissie voor de herbenoeming van burgermeester Jan Hamming, de startnotitie over de windmolens in het Noordzeekanaalgebied, de kadernota’s voor de recreatiegebieden waar Zaanstad in participeert en startnotities van een drietal woningbouwprojecten.

Na de stemmingen zonder debat, waarin Fidel geplaatst is in de vertrouwenscommissie, is de debatavond begonnen met de startnotitie “uitwerking zoekgebied windenergie Noordzeekanaalgebied”.

Casper heeft de raad meegenomen in onze motie en amendement rondom het thema windenergie . Wij hebben voor deze startnotitie gestemd. Het amendement van de VVD waarmee we aan het collegevragen bij het verder uitzoeken van de plaatsing van deze windmolens op land rekening te houden met de afstand tot woningen aangevuld met het aantal windturbines in verband met de cumulatieve effecten van deze windmolens, is ook aangenomen. Tevens vinden wij het belangrijk dat bij de windmolens ook een automatische stilstandsvoorziening toegepast kan worden wat tot minder slagschaduweffecten kan leiden. Onze motie die vraagt aan de wethouder om Zaanstad de leiding te laten houden en intensief contact te blijven zoeken met de provincie Noord-Holland met betrekking tot de plaatsing van windturbines in het Noordzeekanaalgebied ongeacht de grote van het totale project, heeft het niet gehaald. Daarnaast vroeg deze motie om bewonersparticipatie in de gemeente Zaanstad tot zijn volste recht te laten komen tijdens het project, tot onze verbazing was de meerderheid van de raad hier niet voor.

Vervolgens zijn wij doorgegaan met de behandeling van de kadernota’s van de recreatieschappen Alkmaarder- en Uitgeestermeer en ’ Twiske-Waterland waarin kaders en financiële uitgangspunten worden geschetst voor 2024. Het amendement dat vraagt om het invoeren van betaald parkeren hebben we uiteraard niet ondersteund. Wij zijn van mening dat recreatie mogelijk moet blijven ook voor diegene die het momenteel financieel al zwaar genoeg hebben. Uiteindelijk heeft de SP dit amendement ingetrokken. Het amendement van PvdD en CU waarmee verhoging van de participantenbijdrage voor RAUM bespreekbaar zou moeten zijn hebben wij niet gesteund. Deze is dan ook verworpen. Ook het amendement omtrent waterkwaliteit hebben we niet gesteund omdat we in de deze fase te prematuur is om financiële ontwikkelingen van de Kaderrichtlijn Water die in 2027 ingaat, door te rekenen.

De startnotities voor de ontwikkeling aan de Marktstraat, H.G. Scholtenstraat en het Gasfabriekterrein werden vervolgens door Tjeerd opgepakt. Zo gaf Tjeerd aan dat de Zaanse VVD bij de Marktstraat ook een voorstander is van voorzieningen voor ouderen maar dat dit niet wat de VVD betreft “Het Knarrenhof” hoeft te zijn. Belangrijk is dat bij het participatietraject dit een onderzoeksonderwerp moet zijn en dat hiermee het amendement te dwingend is, maar dat wij de motie wel kunnen steunen. Het voorstel van PvdD en ROSA die vragen om het zo duurzaam mogelijk te bouwen hebben wij niet gesteund omdat wij de betaalbaarheid van deze extra wensen betwijfelen. De ontwikkeling op de H.G. Scholtenstraat mag van ons, zoals de motie van PvdD vraagt hoger dan 7 lagen gebouwd worden. Andere projecten in deze omgeving hebben deze maximalisatie ook niet gekregen.

Wat voor ons belangrijk is bij de startnotitie Gasfabriekterrein is dat de parkeerplaatsen die er nu zijn niet mogen verdwijnen. Jammer genoeg was de raad dit niet met ons eens en zullen er dus tijdens de bouw op dit gebied flink worden ingeleverd op de beschikbare parkeerplaatsen.

Wij eindigden de avond met twee moties vreemd aan de orde.De eerste motie waar wij medeindiener van zijn, gaat over het afschaffen van de jaarlijkse keuring voor inwoners die een blijvende handicap hebben. Gelukkig en terecht heeft deze motie het gehaald en hoeven deze mensen niet meer elk jaar gekeurd te worden. De motie over het geluidsoverlast van Schiphol hebben wij niet gesteund. Ondanks dat wij van mening zijn dat de overlast van Schiphol een probleem is waar wij iets mee moeten doen. Wij zijn alleen geen voorstander van het terugdringen van het aantal vluchten omdat dat volgens ons het probleem niet oplost. Wij zien meer in andere manieren van vliegen en andere routes die minder overlast geven voor bijvoorbeeld Saendelft.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes

Fractievoorzitter VVD Zaanstad