VVD Zaanstad presenteert verkiezingsprogramma 2022-2026: Zaanse Trots

VVD Zaanstad heeft het verkiezingsprogramma met de titel ‘Zaanse Trots’ voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 gelanceerd. Zoals u van ons kunt verwachten willen wij ons inzetten voor een Zaanstad dat goed bereikbaar is door bijvoorbeeld de a8-a9 verbinding te realiseren. Ook wil VVD Zaanstad de gemeente voorop laten lopen met mensen aan een baan helpen en te zorgen dat leven in Zaanstad prettig is door een veilige woonomgeving aan te bieden die vrij is van criminaliteit en waar de straten schoon en voorzien van genoeg groen zijn.

(Het programma van VVD Zaanstad wordt als opdracht meegegeven aan lijsttrekker Stephanie Onclin door Tjeerd Rienstra met op de achtergrond voorzitter van VVD Zaanstad Hans de Best.)

Lijsttrekker Stephanie Onclin legt uit waarom is gekozen om met de titel “Zaanse Trots” de komende maanden de campagne in te gaan. “Trots zijn op Zaanstad is iets dat niet altijd past bij de no-nonsense, praktische Zaankanters. Maar als wij rondkijken in onze stad zien wij genoeg om trots op te zijn; op de polders in Westzaan, de Zaanboulevard in Wormerveer, zelfs ons centrum in Zaandam waar het tegenwoordig prima vertoeven is en natuurlijk onze Zaan. Monet zei in 1871: “Deze stad is bijzonder opmerkelijk en er is genoeg te schilderen voor een heel leven”. Wij denken dat het 150 jaar later goed is om met gepaste trots op dezelfde manier naar onze stad te kijken. Tegen de stroom in daalde het aantal bijstandsgerechtigden in Zaanstad en was het met name de food industrie die er voor zorgde dat de Zaanse economie beter draaide dan die van andere steden. Onze Zaanse ondernemers verdienen respect en Zaanse Trots.“

Verder zien wij ons als de aangewezen partij om de woningcrisis op te lossen. “Wonen in Zaanstad is fantastisch, als je er tenminste een huis kunt vinden,” zegt de voorzitter van de verkiezingsprogrammacommissie Tjeerd Rienstra. “Om snel meer woningen te kunnen bouwen, kiezen we voor kortere en soepele procedures voor nieuwbouw vanuit de gemeente. We bestrijden leegstand door het combineren van functies voor wonen, werken, detailhandel en horeca. ” Daarnaast wordt in ons verkiezingsprogramma ook de nadruk gelegd op veiligheid en leefbaarheid. Zo willen wij bijvoorbeeld cameratoezicht op plekken waar vaak overlast vastgesteld of ervaren wordt. “Daarmee kunnen daders tenminste gewoon opgespoord en gepakt worden. Bij de rellen in Rotterdam zie je hoe effectief camera’s in een stad kunnen zijn. Zaanstad blijft goed, wordt beter” stelt Rienstra.

Het hele programma van VVD Zaanstad is hier te lezen.