A8-A9 is de oplossing voor verkeersdrukte Krommenie

Op initiatief van raadslid Rob Karst en buurtbewoner Yuri van Berkel heeft een aantal raadsleden op 9 juli een bezoek gebracht in de wijk Willis in Krommenie. Aanleiding was het concept Zaans Mobiliteitsplan 2040 waar ter hoogte van industrieterrein Noorderveld en Molletjesveer een brug over de Nauernaschevaart richting de Rosariumlaan is geprojecteerd.

Het idee hierachter is dat deze brug de verkeersstromen in Krommenie in betere banen moet gaan leiden. Of dat werkelijk de oplossing is? Daar zijn de meningen nog sterk over verdeeld. Zoals blijkt uit een petitie vinden de inwoners van Willis dat zeker niet. De verkeersdruk in Krommenie wordt bij de realisatie van de brug alleen maar groter doordat het een sluiproute wordt voor verkeer tussen de provinciale wegen N246 en N203. De geplande verbinding A8-A9 zal wel soelaas bieden, maar zonder dat zal ook vanaf deze twee rijkswegen het verkeer door Krommenie gaan toenemen, aldus de bewoners.  Zij hebben zelf een verkeerstelling gedaan waaruit blijkt dat de drukte niet wordt veroorzaakt door de bewoners van Willis.

VVD Zaanstad vindt dat net zoals vele andere ideeën in het Zaans Mobiliteitsplan deze nieuwe brug goed onderzocht moet worden. Zowel plaats als noodzaak. En uiteraard in nauw overleg met de betrokken buurtbewoners. Zij weten immers veel meer van de omgeving dan wie dan ook.