Pilot afval inzamelen in Saendelft.

Als raadslid is Rina Schenk nauw betrokken bij deze proef. Na de uitreiking zaterdag van de vrijwilligerswaardering was het woensdag tijd om zelf de wijk in te gaan en de ervaringen van de bewoners te horen.

Tijdens de proef wordt Bewonerswerk ingeschakeld om de inwoners te vertellen wat de bedoeling is van de proef, hun ervaringen te horen en tips mee te geven. Goed om als raadslid dan mee te doen en zelf te horen waar nog aandachtspunten zijn en de ervaringen van de inwoners mee te nemen als de proef wordt geëvalueerd. Wijkmanager David Kooi was ook van de partij. Op één reactie na waren alle inwoners tevreden en vinden zij het prima om afval te scheiden. De gewenning duurde even maar nu zijn ze allemaal enthousiast. Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. Hoe meer restafval er verbrand moet worden hoe hoger de kosten voor de gemeente uitvallen. En dat vertaald zich in de hoogte van de afvalstoffenheffing. De meeste bewoners hebben een afvalbak aangeschaft met verschillende compartimenten. En vinden het niet erg om een stukje te lopen. Aandachtspunten zijn er wel: het dumpen van wat voor afval dan ook naast de ondergrondse containers is ze allemaal een doorn in het oog. Bij slecht weer waait papier en karton door de wijk en vuilniszakken gaan kapot waardoor ook dat zich in de wijk verspreidt. Het dumpen van afval is een probleem dat zich helaas in heel Zaanstad laat zien. Een eenvoudige oplossing is daar nog niet voor gevonden. De VVD is blij dat het nu echt de goede kant op gaat met de proef en zo is de kans groot dat de raad straks in kan stemmen met het permanent invoeren van dit systeem in de wijk. Op de foto krijgen we instructie hoe Bewonerswerk te werk gaat.