Een uitzonderlijk traject.

Een paar jaar geleden is er een aanvraag aan de gemeenteraad voorgelegd voor uitbreiding van een moskee in Zaandam. De uitbreiding past niet in het bestemmingsplan. De bewoners trokken aan de bel want er bleek in de huidige situatie al overlast te zijn in de wijk op het gebied van parkeren en geluid bij bijeenkomsten, soms ook in de avond en nacht. De gemeenteraad heeft daarop aangegeven dat bij het voornemen om een vergunning te verlenen dat aan de raad moet worden voor gelegd. Eerst is nog geprobeerd de bewoners en het bestuur van de moskee met mediation nader tot elkaar te brengen. Dat is helaas niet gelukt. In november 2020 heeft het college aangegeven voornemens te zijn om de vergunning te verlenen door een verklaring van geen bezwaar te vragen aan de raad. Het college is van mening dat de consequenties voor de bewoners naast de moskee te accepteren zijn. Daar kon de VVD zich niet in vinden want er is geen draagvlak in de wijk en de nieuwe moskee heeft een onaanvaardbare aantasting van het woongenot van de bewoners van Lanzarote 1 en de naaste bewoners.

En dan blijkt dat als de raad de verklaring wil weigeren zelf moet zorgen voor een onderbouwing met ruimtelijke argumenten. Die uitdaging is de VVD aangegaan. Eerst zoeken op internet en dan blijkt dat het weigeren van zo’n verklaring zelden voorkomt. Een uniek geval dus. Ambtelijke ondersteuning aangevraagd. Die kregen we maar dan alleen op hoe het traject er uit moet zien en niet inhoudelijk. Dan op zoek naar een bureau die de argumenten kan aangeven en het opstellen van een amendement. En op zoek naar partijen in de raad die dat amendement mee willen indienen of willen steunen. De onderbouwing kwam er en uiteindelijk stonden D’66, CDA, POV, PVV, DZ, LZ en SP naast de VVD om het amendement in te dienen. Een ruime meerderheid met 24 zetels. Het is een uitdaging en veel werk geweest maar het resultaat telt.

Na deze weigering moet het besluit weer ter inzage gelegd worden en volgt het weer de normale procedure. Het is nu afwachten wat er gaat volgen.

Heeft u interesse in de documenten? U vindt ze hier: