“Gein op het plein”

Gisteravond hebben wij de onderstaande vragen ingediend voor het politieke vragenuurtje op donderdag 14 mei. We horen ook graag wat u als VVD-lid of ‘mee-lezer’ hiervan vindt!

Geacht college,

De horeca- en cultuursectorwordt in het hele land en daarmee ook in Zaanstad zwaar geraakt door deCoronamaatregelen.

Er worden allerlei creatieveoplossingen bedacht. Hierdoor kunnen onze inwoners toch iets nuttigen, zien ofergens overnachten. En de ondernemers en/ of organisaties kunnen daarmeeinkomsten genereren. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat de inkomsten veellager zijn dan ‘vroeger’ en er nu behoefte is aan horeca en cultuur in een settingdie voldoet aan de Coronamaatregelen/ RIVM-eisen.

In Vilnius (de hoofdstad van Litouwen)wil men de stad veranderen in een “open-air cafe” door de horeca de ruimte tegeven op straten en pleinen. Hierdoor kunnen de getroffen bars en restaurantshun tafels en stoelen buiten op 2 meter afstand neerzetten en daarmee voldoenaan de Corona-eisen[1]

In Nederland zijn we nog nietzo ver, maar we roepen u op om u, in samenwerking met de horeca- encultuursector, goed voor te bereiden op de mogelijkheden die gaan komen. Hetligt voor de hand dat de horeca mag laten zien te kunnen voldoen aan de 1,5 m.economie, net zoals de markten nu.

Wij zien mogelijkheden om, innavolging van Vilnius, voor desgewenst elke kern binnen de gemeente Zaanstadeen plein of publieke ruimte beschikbaar te stellen voor een veilige plaatswaar de horeca letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgt.

Voor Zaandam denken webijvoorbeeld aan de Burcht, de Dam of het Veldpark. Voor Wormerveer aan hetMarktplein en de Zaanbocht. Voor Assendelft aan de Kaaikhof. Voor Westzaan aanHoogtij. Voor Krommenie aan het Rosariumplein en de Heiligeweg. Maar we latenhet graag over aan de sector en ambtenaren om te kijken welke locaties echt geschiktzijn of geschikt gemaakt kunnen worden.

Wij zien ook mogelijkheden voorde culturele sector om op zo’n plein een podium toe te voegen voor optredens.Deze optredens kunnen mogelijk ook via een livestream uitgezonden worden.

Kortom: een mooie samenwerkingtussen horeca en cultuur waarbij onze inwoners en plein public kunnen genietenvan een hapje, drankje en voorstelling in een setting die voldoet aan de Corona-maatregelen/RIVM-eisen. Op deze manier kunnen onze inwoners ook nog eens de horeca- encultuursector financieel ondersteunen.

Vandaar onze vragen aan u:

1.  Bent u bekend met onderstaand bericht?

2. Wat vindt u van ons voorstel?

3. Bent u bereid om in uw overleggen met de horeca- en cultuursector ons idee te bespreken en daarbij te kijken naar de mogelijkheden om dit idee daadwerkelijk uit te kunnen gaan voeren?

Met vriendelijke groet en bijvoorbaat dank,

Namens VVD Zaanstad,
Annemarie van Nieuwamerongen