Begroting 2020-2023

In de begroting wordt door het college voorgesteld om de tarieven voor onderhoud van de begraafplaatsen en het begraven zelf te verhogen met 12%. Daar wordt je als VVD’er niet vrolijk van. In de begroting valt ook te lezen dat er begin 2020 gesproken gaat worden over de toekomst van de begraafplaatsen.

In Zaanstad wordt al 80% van de overledenen gecremeerd. En de begraafplaatsen zijn vaak pareltjes voor het openbaar groen en zien eruit als parken. Ook voor dit onderwerp een amendement gemaakt om de verhoging 1 jaar uit te stellen en eerst het gesprek te voeren. Dat uitstel kost 99.000 euro. De VVD staat voor financieel degelijk beleid. Dus niet alleen vragen om geld maar ook meteen melden waar je dat geld dan vandaan wilt halen. En ondanks een dagenlange zoektocht lukte het niet om ruimte te vinden in de begroting om dit bedrag te compenseren. En dat terwijl de collegepartijen welwillend tegenover het plan staan. Een optie was nog om de verhoging 1 kwartaal uit te stellen maar zelfs daar werd geen dekking voor gevonden. We hebben tandenknarsend het amendement ingetrokken. En de verhoging teniet te doen kan altijd nog als we na het gesprek over de begraafplaatsen een ander voorstel hebben om de kosten te verdelen.

En dan de afvalstoffenheffing. Voor deze heffing is het voorstel om de tarieven met 5,4% te verhogen per 1 januari 2020. Dat is geen aanmoediging voor het scheiden van afval voor de VVD. En vooral nu in heel Zaanstad het grondstoffenplan wordt ingevoerd waarbij het plastic, groen en papier aan huis wordt opgehaald en je het restafval weg moet brengen naar een ondergrondse container. Maar ook voor dit voorstel geldt dat er op dit moment geen ruimte in de begroting zit om met een ander voorstel te komen. In de raadsinformatiebrief over de toekomstige financiële ontwikkelingen voor Zaanstad wordt gemeld dat er vanaf 2021 meer financiële ruimte komt. Dus bij de voorjaarsnota voor 2021 gaan we weer inzetten voor het afschaffen van de hondenbelasting en kijken of we een oplossing kunnen vinden voor het stijgen van het tarief van de afvalstoffenheffing.