Update coalitieonderhandelingen gemeente Zaanstad

Namens de coalitiepartijen heeft de raad de volgende update gekregen; Zoals u weet hebben we de afgelopen weken met negen partijen meerdere constructieve gesprekken gevoerd. We hebben u voornamelijk op de hoogte gehouden van het proces, maar nog weinig verteld over de vorderingen. Inmiddels zijn er voorlopige afspraken gemaakt om het huidige coalitieakkoord op een aantal beleidsthema’s aan te vullen. Deze aanvullingen moeten door de verschillende partijen nog wel met hun achterban worden afgestemd.

Bij deze beleidsthema’s zijn we ons bewust van de financiële situatie van Zaanstad. Wij realiseren ons dat er voor nieuwe ambities alleen plek is als we onze prioriteiten aanpassen. We gaan hier de komende week mee aan de slag. Natuurlijk nemen wij u als raad in deze afwegingen mee.

We betreuren het dat de media vroegtijdig signalen heeft opgevangen over de kandidaat-wethouder van de VVD en een mogelijke kandidaat van GroenLinks. Dit is een proces waarin wij met zorgvuldigheid voor de kandidaat-wethouders en hun omgeving geopereerd hebben en waarover wij u als raad zelf hadden willen informeren. Helaas is dit niet gelukt. GroenLinks zal duidelijkheid geven omtrent de kandidaat-wethouder, zodra het nieuwe coalitieakkoord gereed is. We verwachten aankomende week volledige overeenstemming te hebben. Ik geef straks graag de VVD het woord om iets te zeggen over de keuze voor hun kandidaat-wethouder.

Naast de aanvullingen op het akkoord en de kandidaat-wethouders zijn wij ook met elkaar in gesprek geweest over een evenwichtige portefeuilleverdeling. Deze week hebben wij daar afspraken over gemaakt. Om de huidige wethouders de kans te geven hun netwerk van externe en interne contacten te informeren doen wij nu nog geen inhoudelijke uitspraken over de portefeuilleverdeling. Wij kunnen wel melden dat er geen volledige herverdeling van de portefeuilles heeft plaatsgevonden om zoveel mogelijk de consistentie in beleid en uitvoering voor de stad, de (maatschappelijke) partners en externe stakeholders te waarborgen.

Naast het coalitieakkoord komt er een aparte overeenkomst met DZ, waarin specifiek afspraken worden gemaakt over punten die voor DZ belangrijk zijn, zoals de bestuurscultuur, relatie met inwoners/bedrijven en instellingen, de organisatieontwikkeling en democratische vernieuwing. Dit is geen onderdeel van het coalitieakkoord.

Met de SP voeren we nog gesprekken om te bekijken of we tot een vergelijkbare overeenkomst op onderwerpen kunnen komen.

We verwachten dat we het nieuwe, aangevulde coalitieakkoord voor de periode 2020-2022, de portefeuilleverdeling en de benoeming van de kandidaat-wethouders in november naar de raad kunnen brengen. De doorlooptijd hiervan is afhankelijk van de ledenvergaderingen van de verschillende deelnemende partijen en de screening van de kandidaat-wethouders die nog moeten plaats vinden.

Namens de VVD heeft Stephanie Onclin ingebracht;

De VVD is blij om te kunnen melden dat wij Hans Krieger als voorkeurskandidaat kunnen voordragen. In zijn korte Zaanse periode heeft Hans laten zien een betrokken bestuurder te zijn die staat voor gedegen financieel beleid en een motiverende en positieve instelling. Wij denken met Hans een wethouder te kunnen aanbieden met senioriteit, die rust brengt en kan verbinden. Daar wil ik het voor nu bij laten.