Raadsvergadering 17 oktober 2019

De raad begon vroeg met een gesprek met de commissaris van de koning. Namens de Zaanse raad heeft Stephanie Onclin gesproken over burgerparticipatie.

De raadsvergadering begon met een terugkoppeling op de status van de coalitieonderhandelingen. (zie: )

De raad heeft uitgebreid stilgestaan bij de referendumverordening. De VVD heeft tegen de verordening gestemd. Wij vinden burgerparticipatie belangrijk en vinden dat wij met het terugbrengen van complexe dossiers tot een ja/nee vraag geen recht doen aan de mening van onze inwoners.

Wij zijn tevreden dat onze motie met GroenLinks en Democratisch Zaanstad unaniem is aangenomen. Met deze motie geven wij de portefeuillehouder de opdracht om namens Zaanstad bij de MRA in te brengen dat de Zaanse raad eerst uitgebreid met elkaar wil stilstaan bij de evaluatie van de MRA voordat er aanbevelingen uit de evaluatie worden overgenomen en uitgevoerd. Wij hebben onze zorg geuit dat de aanbevelingen het karakter van de MRA structureel veranderen en daarom éérst de evaluatie behandeld moet worden in de raad

Het laatste punt was een wijziging van de APV waardoor voor een aantal plekken in de stad een vergunning moet worden aangevraagd om bomen te kappen.