Ideeënmarkt woensdag 9 oktober 2019

In navolging op de motiemarkt in 2018 organiseert de gemeenteraad op 9 oktober 2019 een ideeënmarkt. Wat is de ideeënmarkt? U als inwoner van Zaanstad promoot op deze markt uw idee of ideeën voor de stad.

Het is aan de raadsleden deze ideeën op te halen en te bepalen welke ideeën zij willen ‘adopteren’ en samen met u uitwerken tot een motie (aanvullend besluit) of amendement (tekstwijziging) op de begroting. Door deze werkwijze wordt er bij een idee dat door de raad wordt gedragen meteen financiële middelen beschikbaar gesteld, zodat het idee ook ten uitvoer gebracht kan worden. Wanneer meerdere raadsleden/fracties het idee willen adopteren is het aan de initiatiefnemer om te beslissen met welk(e)raadslid/raadsleden u in zee wil gaan. De motie of het amendement zal ingediend worden door het raadslid bij de begrotingsbehandeling. De begrotingsbehandeling start op 31 oktober met de algemene beschouwingen. De bespreking van de geadopteerde ideeën en de begroting staat gepland op 5 en 7 november. De afsluitende raadsvergadering is op dinsdag 12 november.

De ervaring leert dat veel ideeën extra geld kosten. Het is aan het raadslid zelf om in overleg met de initiatiefnemers om te zoeken naar een juiste weg om geld vrij te maken voor het voorstel.

Aanmelden kan door een e-mail te sturen vóór 30 september 2019 naar: ideeenmarkt@zaanstad.nl. Vermeld hierbij uw naam, telefoonnummer, welk idee u heeft, wat u met het idee wilt bereiken, wat het oplevert en een inschatting van de kosten. U kunt hiervoor dit Format aanmelding ideeenmarkt.pdf  gebruiken. Wanneer u zich heeft aangemeld ontvangt u van de raadsgriffie een bevestiging.

In week 40 worden alle aangemelde ideeën voor besproken met de ambtelijke organisatie. Hiermee wil de raad voorkomen dat er ideeën op de markt gepresenteerd worden die niet uitvoerbaar zijn, bijvoorbeeld om dat dit tegen wet-of regelgeving ingaat. Alle ideeën die gepresenteerd worden op de ideeënmarkt worden in de week voorafgaand aan de markt digitaal beschikbaar gesteld aan de gemeenteraad. Tevens zal er een papieren exemplaar op de avond zelf beschikbaar zijn.

De ideeënmarkt gaat op 9 oktober om 20.00 uur van start in het Stadhuis.

Vanaf 19.30 uur is start de inloop met koffie en thee. Voor die tijd heeft u vanaf 19.00 uur de gelegenheid om uw marktkraam in gereedheid te brengen. U kunt deze naar eigen inzicht aankleden. Vanaf 20.00 uur start de ideeënmarkt. Vanaf dat moment kunnen de raadsleden langs de marktkramen gaan om te luisteren naar de ideeën en eventueel vragen stellen.

Op de avond van de ideeënmarkt zelf is het niet de bedoeling dat de fracties al aangeven of zij een idee al dan niet willen adopteren. Dit zal na het bespreken van de ideeën in de fractievergaderingen kenbaar gemaakt worden. Mensen die geïnteresseerd zijn in de ideeënmarkt, maar geen idee presenteren, zijn deze avond ook van harte welkom. Na afloop van de ideeënmarkt is er de mogelijkheid om na te praten onder het genot van een hapje en drankje.

De VVD fractie nodigt u van harte uit om mee te doen aan de ideeënmarkt.