Zijn de bruggen in Krommenie wel veilig?

In mei 2015 heeft VVD Zaanstad vragen gesteld over de werkzaamheden aan de bruggen van de N203 bij Krommenie en de huidige staat van de bruggen. Het college gaf toen aan dat de bruggen veilig zijn maar dat de ene brug aan het einde van de levensduur is en de andere brug een grote onderhoudsbeurt nodig heeft.

Op de website van de provincie kunnen wij lezen dat de werkzaamheden door het ontbreken van een omgevingsvergunning inmiddels zi...jn uitgesteld. Op zijn vroegst zullen de werkzaamheden aan de brug worden gestart wanneer de werkzaamheden aan de Velsertunnel zijn afgerond in 2017. Tot die tijd controleert de provincie de technische staat van de brug regelmatig volgens hun website.

Deze week mocht zwaar verkeer niet langer over de Merwedebrug (A27) toen tijdens een inspectie onverwachts scheurvorming werd aangetroffen. Volgens Rijkswaterstaat is dit een aanleiding om de inspectiemethode van de afgelopen jaren in twijfel te trekken en lopen vooral de bruggen in de regio Amsterdam een risico omdat deze niet zijn gebouwd voor de verkeersstromen die er in de huidige tijd overheen gaan.

VVD Zaanstad vindt de veiligheid en een goede doorstroming van het verkeer in onze stad belangrijk. Ondanks dat in mei 2015 de werkzaamheden zeer belangrijk waren om de veiligheid van de bruggen te waarborgen tijdens de sluiting van de Velstertunnel liggen de werkzaamheden stil. De veiligheid zou geborgd zijn door de regelmatige technische controles maar nu die ook niet meer zeker zijn heeft de fractie van VVD Zaanstad vragen gesteld aan het college over de staat van de bruggen. Daarnaast vragen wij ons ook af of dit impact heeft op andere bruggen in Zaanstad.

Eerder hebben wij al aangegeven dat wij de bruggen zullen volgen totdat deze vervangen zijn. Wij houden u dan ook op de hoogte over het vervolg!

Gebruik deze link voor alle vragen;