Verslag Raadsvergadering 24 september 2024

Het zomerreces is weer voorbij, wij mogen weer met elkaar in debat om de stad mooier te maken. Beetje onwennig omdat het deze keer op een dinsdag was maar de agenda was niet heel anders dan normaal. Wij begonnen met een hand van onze burgemeester, de installatie van een nieuw steunfractielid van Groep de Boer. Ook is op voorhand van het CDA de gedragscode wederom van de agenda gehaald omdat zij van mening zijn dat er nog teveel discussie is over de inhoud. Wij konden dit onderschrijven en hebben dan ook gestemd voor het van de agenda halen van dit onderwerp en het eerst nog eens met elkaar te hebben over het doel en nut van deze code.

Zonder debat zijn er ook deze maand weer een paar besluiten genomen: de zeehavengelden, het basispakket en de begroting van de GGD, de spelregels van het zoekgebied voor de windmolens en ook het risicoprofiel van Zaanstreek-Waterland zijn vastgesteld.

Het eerste debat van deze avond was het raadsvoorstel naar aanleiding van het rekenkamerrapport over de klachtafhandeling binnen onze gemeente en bij de verbonden partijen. Juist dit laatste stootte de VVD tegen de borst, wij vinden dat wij de verbonden partijen niet moet verplichten om hun klachtenafhandeling gelijk te trekken met Zaanstad. De Wethouder was dit met ons eens maar de meerderheid van de Raad niet en daarmee is het voorstel onveranderd vastgesteld. Wel is er een motie van het CDA aangenomen die vraagt om geen vervolgonderzoek in te stellen naar dit onderwerp, deze is met ruime meerderheid en ook met steun van de VVD aangenomen.

Na dit enerverende debat mochten wij met elkaar in debat over de zienswijze brief die wij als gemeente sturen naar de Vervoersregio Amsterdam. In de brief wordt gesproken over het korten van de rijksgelden naar deze regio, dit moet scherper want is een verarming van onze regio. Ook vinden wij dat er aandacht moet blijven voor de leefbaarheid rondom de N203, er nog steeds twee bushaltes moeten komen in Molletjesveer, Noorderveld en Assendelft en wij zeker het geld niet moeten vergeten voor de HOV ZaanIJ. Door onder anderen de inzet van Casper is het amendement van de SP, welke vraagt om minder autobewegingen, van de agenda gehaald maar omdat wij wel vonden dat er geld moest blijven voor de HOV ZaanIJ hebben wij ons onze eigen versie gemaakt die met een meerderheid is gesteund. Uiteindelijk zijn de beide raadsvoorstellen met een ruime meerderheid aangenomen.

Groep de Boer heeft gevraagd om het ontwikkelperspectief NOVEX naar de debatagenda te brengen zodat erover gesproken kon worden. Dit met het doel dat zij deze visie niet kan ondersteunen, wij zien dat anders en hebben geen feedback op dit perspectief en willen snel en goed aan de slag met dit gebied!

ROSA heeft in het agenda initiatief gevraagd om ons als Raad uit te spreken over het BOPA plan van de Heiligeweg 13 in Krommenie. Zij zijn van mening dat deze nieuwe ontwikkeling niet past in het historische lint en onderdeel zou moeten worden de visie Linten, Dijken en Paden. Wij zijn van mening dat dit niet het geval is omdat wij met elkaar een harde grens hebben afgesproken en door deze motie te steunen wij deze grenzen laten vervagen.

Wij sloten de avond af met een debat over de Peperstraat (we hebben het er per slot van rekening al vier maanden niet over gehad...) ingediend door DZ. Zij vragen om coulant te zijn voor Chinees restaurant Aziƫ die door deze ontwikkeling een nieuwe plek moet krijgen. Wij denken dat zij deze zullen vinden en weten dat Zaanstad hen hierin gaat begeleiden dus hebben deze niet gesteund. Ook voorrang geven aan de voormalige bewoners van deze staat vonden wij te ver gaan. Dit was wel wat DZ vroeg aan de raad. Ook deze motie zouden wij niet steunen maar DZ heeft besloten om de bij aanvang van het debat van de agenda te halen.

Het was weer fijn om na het reces met elkaar in gesprek te kunnen en te concluderen dat alle partijen in Zaanstad vanuit hun eigen standpunt de stad mooier willen maken.

Mocht je naar aanleiding van dit verslag of naar aanleiding van een andere kwestie contact met mij willen opnemen dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad