We gaan starten aan een nieuw politiek jaar!

Vandaag gaat het nieuwe politieke jaar aanvangen. Na een zomerreces waarin de fractie zichzelf heeft opgeladen, maar ook politiek niet stil heeft gezeten, gaan wij de komende maanden druk aan de slag met de gemeente nog een beetje mooier te maken. Lees hieronder wat er de komende maanden op de planning staat en waar wij onze focus o.a. op zullen leggen.

Er staan weer drukke en spannende maanden op de planning voor onze fractie en de gemeenteraad. Vlak voor het reces heeft het college nog enkele nieuwe verzoeken ingediend bij de agendacommissie die ingepland zullen gaan worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn: de begroting van de GGD voor 2025, het rapport over de klachtafhandeling van onze gemeente, het vaststellen van de spelregels voor het Zaans zoekgebied windenergie, behandeling motie "leefbaarheid in Zaanstad Noord" (gevolgen voor Zaanstad Noord als de a8-a9 nog langer op zich laat wachten). Maar ook andere ruimtelijke plannen die van invloed zullen zijn voor onze gemeente zoals het bestemmingsplan van Vaartdijkterrein Krommenie maar ook de startnotitie van het Sluiskwartier in de Achtersluispolder.

Naast bovenstaande punten zullen wij ons als fractie met bovengemiddelde aandacht bezig gaan houden met het gewijzigde standplaatsenbeleid welke aangepast zal worden aan de hedendaagse maatstaven. Ook zullen met de Raad in gesprek gaan over sociale grondprijzen, het zal jullie niet verbazen dat wij als VVD hier kritisch op zullen zijn en de wethouder uitvoerig aan de tand zullen voelen hoe hij denkt dat dit een oplossing is voor de gestagneerde woningvoorraad in Zaanstad. Enkele ander grote onderwerpen is de Parkeervisie, deze wordt momenteel aangepast naar aanleiding van de input vanuit de stad. Na diverse intensieve gesprekken binnen ons stadhuis (zichtbaar maar ook zeker onzichtbaar) kijken wij uit naar de semi definitieve versie welke opgeleverd zal worden door het college.

In het reces heb ik zelf gesprekken gevoerd met onder andere inwoners van Saendelft naar aanleiding van de overlast welke zij ervaren door het niet nakomen van afspraken vanuit de gemeente en de ontwikkelaar van de wijk Kreekrijk. Ook heb ik interessante gesprekken gevoerd met enkele partijen op de Zaanse Schans, hier is ook zeker het laatste woord nog niet over gezegd maar dit heeft u vast ook uitvoerig gelezen in de (digitale) kranten.

Voor nu kan ik alleen nog maar zeggen dat wij als fractie er heel erg veel zin in hebben om weer vol goede moed aan de slag te gaan voor Zaanstad.

Op naar een nog grotere Zaanse VVD!

Over anderhalf jaar staan de gemeenteraadsverkiezingen weer voor de deur. Ondanks dat nog niet iedereen in onze fractie weet of hij wel of niet doorgaat hebben we goede potentiƫle kandidaten nodig die gaan vechten voor liberaler beleid in Zaanstad. Daarnaast moeten we ook aan de slag met het schrijven van een aansprekend verkiezingsprogramma en het voeren van campagne. Daar hebben we allemaal enthousiaste VVD'ers voor nodig!

Dus daarom hierbij mijn oproep: neem eens iemand mee naar een VVD-bijeenkomst, of liever nog, maak iemand lid! Er is altijd een VVD-stemmer in jouw omgeving die het leuk vindt om aan te sluiten en ons wil steunen.

Ook na de zomer zullen we als fractie het gesprek aan blijven gaan. Over de actualiteit, maar ook over hoe we Zaanstad in de toekomst nog liberaler kunnen maken. Dat doen wij op onze manier: met respect voor elkaars standpunt, ruimte voor iedereen en in alle openheid. Heb je zorgen, vragen, suggesties of wil je ons iets anders meegeven dan ben ik te bereiken via fidel.lopes@vvdzaanstad.nl of via 06 13 505804.

Fidel Lopes
Fractievoorzitter VVD Zaanstad