Deze brug De Binding, beter bekend als de Busbrug is 35 jaar geleden gebouwd om de wijk Westerkoog met de nieuw te bouwen wijk Westerwatering met elkaar te verbinden. Door bepaalde politieke denkwijzen mochten alleen langzaam verkeer, het openbaar vervoer en hulpdiensten deze verbinding gaan gebruiken. Openstellen voor autoverkeer zou het autoverkeer alleen maar aanwakkeren. Met of zonder de openstelling van deze brug is het autoverkeer gewoon vanuit natuurlijke behoefte gegroeid en is er een situatie ontstaan dat heel veel auto’s kilometers omrijden om de andere kant te bereiken met alle gevolgen van dien. Aan het begin van deze eeuw is besloten de brug alleen tijdens de spits te sluiten voor autoverkeer. Juiste het moment waarop er veel gebruik zou worden gemaakt van de verbinding. Dat moest anders vond de VVD en wij hebben vele jaren geknokt om dit voor elkaar te krijgen.
In 2017 werd eindelijk besloten om deze brug nu ook 24 uur per dag open te stellen voor auto’s en motoren. Wij hebben toen ook gepleit voor het veiliger maken van de toevoerwegen. Hiervan is al een deel gerealiseerd door aan beide kanten van de brug rotondes aan te leggen waar fietsverkeer voorrang heeft.
Op 26 november 2020 heeft de gemeenteraad een volgende belangrijke stap goedgekeurd, namelijk de rondweg in Westerkoog veiliger maken. De weg wordt breder zodat er meer ruimte is voor fietsers en het wordt een weg met een adviessnelheid van 30 km per uur. Vluchtheuvels en verkeersdrempels zullen deze snelheid ook gaan afdwingen. Hiermee staat niets meer in de weg om de brug in 2021 voor auto’s en motoren open te stellen en is een lang gekoesterde wens van de bewoners van de twee wijken een feit.
Zijn we dan klaar? Nee, met een initiatief van de VVD, dat door een grote meerderheid in de Raad wordt ondersteund is de volgende stap om Westerwatering direct aan te sluiten op de Vincent van Goghweg. Een project dat wat ons betreft vele malen sneller moet gaan dan het Busbrugdossier.