VVD Taartenactie

Voor de 10e keer dit jaar werd rond Valentijnsdag de VVD Taartenactie van Provinciale Staten gehouden. Deze actie is bedoeld om een persoon of groep personen in het zonnetje te zetten die zich maatschappelijk inzetten. De taart werd uitgereikt door Esther Rommel van de VVD Statenfractie en Annemarie van Nieuwamerongen en Rina Schenk van VVD Zaanstad aan Marije Heijne en haar vrijwilligers van de kledingbank.

Marije en haar team waren aangenaam verrast.
De kledingbank is een particulier initiatief opgezet door Marije die niet alleen voor de Zaanstreek maar ook voor omliggende gemeenten een helpende hand biedt aan mensen die van een minimum bedrag moeten rondkomen. De kledingbank werkt zonder subsidie van de gemeente. Iedereen mag tweede hands kleding, schoenen en speelgoed komen brengen. Die wordt gesorteerd. De goede kleiding komt in de winkel en wat niet bruikbaar is gaat naar een opkoper. Van de inkomsten van de opkoper wordt de huur en andere lasten betaald. De minima die in aanmerking komen kunnen langskomen om te winkelen in Krommenie. Op dinsdagavond is er zelfs een kapster aanwezig waar gebruik van gemaakt kan worden. En dat alles zonder kosten voor de klant.

Vorig jaar is de huur opgezegd van het pand waar ze zaten. Een grote tegenslag voor de vrijwilligers. Een nieuw pand werd gevonden maar was helemaal leeg. Met het zoeken van sponsoren is het gelukt om een keukenblok, een toilet, een tussenwand, stellingen en de winkelinrichting te verzorgen. En dat alles zonder een beroep te doen op geld van de gemeente. VVD Zaanstad vindt dat een enorme prestatie en een groot compliment waard.

Door de verhuizing en het werk dat gestoken is in het nieuwe pand is er wel een achterstand ontstaan in het verwerken van de gebrachte zakken. Een enorme berg ligt er nog te verwerken. Wie wil helpen kan contact opnemen met de kledingbank.

De VVD fractie roept iedereen op om de kledingkast te inspecteren en wat overbodig is geworden te brengen naar de Kledingbank, gevestigd op Vermaningstraat 7C in Krommenie. Meer informatie is te vinden op http://www.kledingbankzaanstad.nl/

Namens de fractie, Rina Schenk