Jantine Kriens en Dennis Straat aan de slag als formateurs in Zaanstad

Jantine Kriens en Dennis Straat gaan aan de slag als formateur in Zaanstad. De zes partijen die met elkaar een nieuwe coalitie willen gaan vormen hebben het duo bereid gevonden om dit proces te begeleiden en hebben er vertrouwen in dat onder leiding van deze formateurs het proces in goede banen geleid zal worden. Beiden hebben een schat aan bestuurlijke ervaring, zowel op landelijk als gemeentelijk niveau. Zondag 24 april starten de inhoudelijke formatiegesprekken.

Jantine Kriens groeide op in Zaanstad en kent de gemeente goed. Daarnaast heeft ze jarenlange ervaring in het openbaar bestuur. Zo werd ze raadslid voor de PvdA in Rotterdam in 2002 en later ook wethouder en eerste locoburgemeester. Ook was zij directeur van de VNG. Ze is momenteel onder andere werkzaam als voorzitter van de Raad van Commissarissen bij Vestia, voorzitter bestuurlijke adviesgroep crisis- en herstel toeslagen bij het ministerie van Financiën, en commissaris bij HVC.

Dennis Straat kent de gemeente Zaanstad als oud-wethouder goed. Hij heeft kennis van de regio en de lokale overheid door zijn ervaring als waarnemend burgemeester van Landsmeer en weet hierdoor boven de partijen te staan. Ook was hij gedeputeerde voor de provincie Utrecht. Momenteel is hij werkzaam als programmamanager opvang vluchtelingen Oekraïne in de gemeente Edam-Volendam.