De verhuizing van het Molenmuseum

Al sinds 2012 denkt het Molenmuseum op de Museumlaan in Koog aan de Zaan na over het verhuizen naar de Zaanse Schans. Een mooie aanvulling op het aanbod op de Zaanse Schans en een kans om de toeristen meer te spreiden.

En toen kwam Villa Kalverliefde in de verkoop en kwam het verhuisplan in een stroomversnelling. Een prachtig pand waar het museum prima in past. Meer toeristen die het museum kunnen bezoeken en daar wordt de exploitatie beter van. Het museum krijgt geen subsidie van de gemeente voor de exploitatie van het museum en dat blijft zo. Om de koop van Kalverliefde mogelijk te maken is toestemming van de gemeente nodig om de opbrengst van het oude pand te mogen inzetten voor financiering van Kalverliefde. Daar hebben alle partijen een positieve zienswijze op gegeven. Wel met een paar voorwaarden.

De voorwaarden die aan het Molenmuseum worden gesteld zijn de plicht om binnen 3 jaar een molenmuseum in het nieuwe pand te realiseren. Lukt dat niet wordt 70 % van de opbrengst van de Museumlaan terug geƫist. En het nieuwe museum moet minimaal 5 jaar als museum worden geƫxploiteerd. Met de toestemming is een eerste stap gezet naar de werkelijke verhuizing naar de Zaanse Schans. Nu is het Molenmuseum aan zet om de bestemmingswijziging voor Kalverliefde aan te vragen van Wonen naar Cultuur en de omgevingsvergunning aan te vragen voor de verbouw en inrichting van Kalverliefde. Het bestuur van het Molenmuseum is erg blij met de positieve houding van de raad om het pand te mogen verkopen.

Wilt u meer lezen over de verhuizing, de informatie vindt u: https://bit.ly/2GTVKRc