Open brief n.a.v. intocht Sinterklaas

Wij luisteren naar onze Zaankanters en hun kinderen en wij zullen ons deze week blijven inzetten voor een intocht die draait om de kinderen. Die veilig is, zonder demonstranten en met de traditie en het verhaal zoals de kinderen die graag horen en zien.

Wat waren wij trots dat Zaanstad de sinterklaasintocht mocht organiseren. Over een paar dagen is het zover en komt Sinterklaas aan in ons mooie Zaandijk. Dan vaart de Sint op de stoomboot over de Zaan en gereden op schimmel Amerigo en begeleid door Pieten schrijdt de Sint over de Lagedijk. De rit zal langs de molens en de beeldentuin gaan, langs onder andere het Zaanse bakkertje, de chocolaterie en de Groene Smaak. Straten vol blije kinderen vol verwachting. Straks weet heel Nederland waar Zaandijk ligt. Dat mooie historische Zaanse dorp tegenover de Zaanse Schans. Zaandijk met uitzicht op de industriemolens die zo belangrijk zijn geweest voor de Zaanse en Nederlandse welvaart en nu het decor zijn van een florerend toerisme. Doorsneden door de Zaan. De Zaan die zo’n belangrijke rol speelt en speelde in de handel en symbool staat voor de nog steeds grote ondernemersgeest van Zaankanters. De Zaankanters die zijn van ‘niet lullen, maar poetsen’ en doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Zaankanters die nu overspoelt worden door de ‘gekte van Nederland’ als het gaat om Zwarte Piet.

Het moet een mooi kinderfeest worden. Wij beseffen helaas dat op dit moment mooi en leuk niet automatisch veilig betekent. De VVD heeft vragen gesteld om een noodverordening af te kondigen en demonstraties langs de route te verbieden. Als grootste partij in Zaanstad voelen wij de verplichting om samen met de burgemeester heel scherp te zijn op het waarborgen van de veiligheid.

Onze Zaankanters worden opgeroepen om mee te doen aan dialoog avonden. Dat Zaankanters daar helemaal niet op zitten te wachten blijkt wel uit de aanmeldingen voor deze avonden. Er is zo weinig animo dat er 3 geschrapt zijn.  Wij constateren dat Zaankanters gewoon een leuk en veilig Sinterklaas feest willen. Onze Zaankanters zitten niet te wachten op demonstranten. 94% geeft in een poll van het Noord-Hollands Dagblad aan dat demonstreren prima is maar niet tijdens de intocht.

Zoals columnist Rick van der Made al schreef (en in het NHD is overgenomen):
‘Wie tegen Zwarte Piet slaat, slaat eigenlijk tegen de verkeerde boksbal. Deze boksbal is het symbool geworden van alle frustratie en boosheid van meerderheid en minderheid in dit land. Van verkeerde cultuurpolitiek, van versplintering, van boosheid, kampementen, van loopgraven, van een smeulende, maar niet te blussen cultuuroorlog. De boksbal waar tegenaan geslagen moet worden is die van onverdraagzaamheid.

Ook onze kinderen, de kinderen van Zaanstad, hebben hun stem via de kinderombudsman laten horen. Zij willen graag een intocht en feest zonder bemoeienis  van de volwassenen. Een feest zoals zij dat kennen; Sinterklaas, een oude man met een paard op de daken, en vrolijke energieke Pieten die hem helpen. Pieten die door de schoorsteen komen en een kleur hebben die bij dat verhaal past.

Daar zullen wij ons voor blijven inzetten.

Namens VVD Zaanstad,

Fractievoorzitter Marianne Doeves-de Boer,