Werkbezoek fractie VVD Zaanstad met Tweede Kamerleden aan Connexxion

We zijn als fractie en met Barbara Visser en Betty de Boer als Tweede Kamerleden op werkbezoek geweest bij Connexxion. De aanleiding is de diverse incidenten met stenen gooien naar bussen, overvallen en bedreigingen en geweld naar de buschauffeurs. Niet alleen in Zaanstad maar het gebeurt in meerdere steden.

We worden hartelijk ontvangen met een lunch. We krijgen een presentatie met diverse cijfers en mogelijke oplossingen.

De oplossingen liggen vooral op landelijke niveau. Een nationaal plan voor alle soorten van openbaar vervoer, mogelijkheden om daar geld in te zetten waar het nodig is. Benoemen van de incidenten in het openbaar vervoer als High Impact Crime om daders snel op te sporen. Een preventief plan via samenwerking en informatiesturing. Voor de informatiesturing wordt er gewerkt aan een landelijke database waar alle incidenten in worden opgenomen met uniforme richtlijnen. Dit systeem kan worden gebruikt voor analyses en acties benoemen. Elke bus is uitgerust met camera’s in de bus. Een verzoek is om ook een camera te plaatsen aan de voorkant van de bus zodat als je als chauffeur de bus uitgaat je nog steeds in beeld bent. Nu is het advies om niet uit de bus te gaan omdat je niet meer in beeld bent. Een chauffeur die dat wel deed omdat hij dacht dat er iets aan de hand was en hulp wilde bieden is in elkaar geslagen met een ketting. Te triest voor woorden.

Wat kun je dan lokaal doen. Na het stenen door ramen gooien op de Morgensterstraat is er contact opgenomen met de politie en gemeente. In dit gesprek bleek dat de politie goed in beeld heeft welke groepen er in Zaanstad overlast veroorzaken en wie daarin de leidende personen zijn. Er zijn camera’s geplaatst en er is contact opgenomen met de sleutelpersonen. Daarna werd het weer rustig. Connexxion heeft zelf 7 BOA’s (Buitengewoon Opsporings Ambtenaar) in dienst die ingezet kunnen worden op de bus. In januari start er een pilot om de samenwerking met de BOA’s van de gemeente Zaanstad verder gestalte te geven zodat zowel in het openbaar vervoer als op straat acties kunnen worden uitgevoerd.

Waarom is sociale veiligheid nou zo belangrijk? We praten met Siem en Eva. Zij rijden al jaren op de bus en Siem heeft het stenengooien zelf meegemaakt. En dat doet veel met je als je zoiets meemaakt. De schrik, het feit dat iemand jou bekogeld maar er geen reden voor heeft die met Connexxion te maken heeft maakt het heel ongrijpbaar. Je blijft om je heen kijken tijdens de ritten of er groepjes in portieken staan met een capuchon op. Je raakt dat beeld niet meer kwijt. Waar meer aandacht aan geschonken kan worden is het meenemen van de chauffeurs in het hoe en waarom van de aanpak. Na zo’n ervaring is er maar 1 vraag. Pak die gasten zo snel mogelijk op en waarom gebeurt dat niet altijd. De opvang intern is prima geregeld geeft Siem aan.

We hebben het ook over de verruwing van de maatschappij. 10 jaar geleden zetten ze de bus stil als jeugd niet luisterde om de radio zachter te zetten. De andere passagiers gaven dan aan te stoppen. Nu doe je dat niet meer want het heeft te veel mogelijke consequenties voor je eigen veiligheid. Soms is de camera nog je enige bescherming omdat de beelden bewaard blijven. Het leven van een buschauffeur is echt anders geworden.

Na het gesprek gaan we naar buiten om bij het clean team te kijken. Dagelijks komen er 6 tot 8 mensen van de Prinsenstichting naar de Sluispolderweg om 2 bussen schoon te maken. Ramen lappen, de stoelen schoonmaken en de vloer dweilen. En er heeft elke dag een ander kantinedienst en zorgt voor het eten en drinken.  En trots dat ze zijn op hun werk! Een goed voorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid van Connexxion.

Als afsluiting maken we een rondrit met de bus langs de Morgensterstraat en de plek waar de chauffeur met een ketting in elkaar is geslagen. We hebben een informatieve en vooral indrukwekkend bezoek achter de rug. Met dank aan de aanwezigen van Connexxion.