Webinar: wat als de horeca weer open gaat?

Donderdagavond was er een webinar over en met de horeca. Georganiseerd door VVD De Fryske Marren (bestaande uit o.a. Balk, Joure en Lemmer) in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Veel verschillende horeca-ondernemers namen deel, maar ook Friese raads- en statenleden van de VVD en andere politieke partijen; bij uitzondering mocht VVD Zaanstad ook deelnemen.

De horeca zit nu in de overheids-gesloten periode, maar zit zeker niet stil. Er wordt op allerlei manieren gekeken of en hoe men weer open kan gaan in de komende overheids-beperkte periode als op 20 mei bekeken wordt of de horeca op 1 juni open mag met inachtneming van de RIVM-eisen.

Er leven nog veel vragen onder de ondernemers, raadsleden maar ook bij KHN. In de komende weken zal er meer duidelijkheid moeten komen over de eisen en (on)mogelijkheden. Kan de horeca de beschikking krijgen over openbare ruimte/ weg om daar terrassen te kunnen neerzetten die voldoen aan alle eisen? In hoeverre mag deze ruimte overdekt worden? Verwarmd? Hoe gaat de gemeente om met bijvoorbeeld openingstijden of geluidshinder?

Hoe gaat het met de toiletten? Moet er gewerkt worden met mobiele toiletgebouwen? Hoe zit dat met de benodigde vergunningen en hygiëne? Moet er een toiletdame komen voor controle? Of een stoplichtensysteem met vaste looproutes om te zorgen dat er niet teveel mensen bij elkaar bij een toilet staan?

Moet je vooraf reserveren zodat de horeca precies weet hoeveel mensen er komen en je mensen naar goede plek kunt begeleiden? En moet je dan ook je 06-nummer en mailadres geven zodat men later makkelijker onderzoek kan doen als er toch een besmet persoon aanwezig was? Geldt de 1,5m afstand ook voor kinderen? Geldt de 1,5 meter en max van 30 mensen binnen ook voor personeel? Mensen op het terras kunnen niet naar binnen zonder triage (vragen en check naar klachten) en 1,5 meter afstand, mits het aantal van 30 personen binnen niet wordt overschreden. Wie zorgt voor dit toezicht?

Hoe gaat de gemeente handhaven? In hoeverre zijn de boetes juridisch 100% waterdicht? Hoe gaat de gemeente om met de precariobelasting?

Kortom: heel veel vragen waarvoor hopelijk snel meer duidelijkheid komt.De oproep van de horeca aan de politiek was duidelijk: laten we dit samen oppakken. Laat het initiatief bij de ondernemers (vraag de horeca om met een goed plan te komen in plaats van als gemeente nu vanalles te gaan bedenken), zorg als politiek voor duidelijkheid omtrent wat wel en niet mag, zorg voor maatwerk en ambtelijke capaciteit om dit maatwerk ook daadwerkelijk te kunnen aanbieden.

Ruim twee uur hebben we zo met 42 mensen van allerlei pluimage gesproken. Één ding is duidelijk: het laatste woord is hier nog niet over gesproken en de komende periode komt de KHN met meer informatie. Waarschijnlijk volgende week volgt er uitsluitsel vanuit de verschillende betrokken ministeries. KHN zorgt steeds voor een update via https://khn.nl/kennis/veel-vragen-over-gedeeltelijke-openstelling-horeca-per-1-juni-2020-khn-geeft-uitleg

Op 29 april hebben we als VVD Zaanstad vragen ingediend over de Zaanse horeca (zie https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/39228/gein-op-het-plein). Komende donderdag worden deze behandeld. Hopelijk is er dan ook al meer bekend vanuit de ministeries en krijgen we een positieve reactie van het college op ons voorstel om te kijken of we in Zaanstad pleinen/ publieke ruimte beschikbaar kunnen stellen voor een hapje, drankje en culturele voorstelling om zo de Zaanse horeca- en cultuursector financieel te ondersteunen.

Annemarie van Nieuwamerongen