Taartenactie VVD Zaanstad

Gisteravond 1 april waren we te gast bij de Vrijwillige Brandweer in Krommenie. Deze mensen staan dag en nacht voor ons klaar om hulp te verlenen. Een reden om ze in het zonnetje te zetten. En dat doet de VVD met een heerlijke taart.

Er was nog een aanleiding om dat gisteravond te doen. 5 jaar lang heeft Jan van der Blom de leiding gehad over deze post en was gister 40 jaar in dienst van de Brandweer. En hij heeft nu het stokje letterlijk overgedragen aan Remco Leguijt. Dat stokje heeft een geschiedenis. Als er een wisseling in de leiding komt wordt in de post waar de stok verblijft de stok verstopt. De ploeg die de stok krijgt moet hem gaan zoeken. Dat heeft wat tijd gekost en zelfs de plafondplaten werden weggehaald. Nu is het aan post Krommenie om de stok te verstoppen want volgende week verhuist deze alweer. Toen we weggingen waren ze er nog niet uit waar. Onze voorstellen werden als veel te makkelijk afgedaan.

Na het eten van de taart kregen we een rondleiding van Jan. En de brandweer komt niet alleen bij brand. Ook bij allerlei andere ongevallen of mensen die hulp nodig hebben worden ze ingezet. Post Wormerveer was op visite met de nieuwe ladderwagen.  Deze ladderwagen is ook inzetbaar om mensen uit woningen te halen die dat niet meer op eigen gelegenheid lukt of de brancard kan niet via de trap. Dan kan deze wagen de mensen via het raam op een verdieping veilig beneden krijgen. En er werden nieuwe knip- en drukwerktuigen uitgeprobeerd op een sloopauto. Die auto had echt geen schijn van kans. Heel snel lag het dak eraf en de opening voor het portier vergroot zodat ook daar een slachtoffer snel en veilig uit een auto kan worden gehaald.

Dank aan Brandweer Krommenie voor de ontvangst en uitleg.

Rina en Stephanie